Sedemnásťročná Ema v presvedčivom podaní Doroty Nvotovej žije veľmi spontánnym životom, po nociach blúdi mestom a ráno sa vracia do malého panelákového bytu, kde žije so svojou matkou. Rozchádza sa s priateľom Viktorom, ktorý síce vehementne obhajuje svoju lásku k nej, ale Ema túži po inom druhu lásky, alebo jednoducho len po zmene.
No netuší, čoho sa to iné týka. Ani nemá žiadnu jasnú predstavu o vzťahu. Ema je zatiaľ len vnímavou pozorovateľkou sveta, v ktorom sa pohybuje dosť neisto a zároveň odvážne. Spoznáva Karla a vzápätí sa vrhá do nového pokusu o emocionálnu spriaznenosť. Je to však len ďalší neúspech v registri jej hľadačských výprav. Podobne je na tom aj Emina matka, ktorá sa po dlhom čase odhodlá oživiť svoj rokmi zanedbávaný citový život a snaží sa nadviazať kontakt s mužmi. No svoje nesmelé ambície potrebuje zamaskovať sama pred sebou, preto sonduje po nočných baroch v preoblečeniach, ktoré jej pomáhajú na chvíľu zabudnúť na stereotyp osamelej a uzavretej ženy v domácnosti. Úspech sa dostaví v podobe mladého milenca, ktorým nie je nik iný ako niekdajší Emin Viktor.
Děvčátko je film o medziľudských nedorozumeniach. Fatálnym nedorozumením je manželstvo Karlových rodičov, rovnako aj milenecké vzťahy samotného Karla a tú istú diagnózu môžeme prilepiť aj na vzťahy Viktora, Emy a jej matky, pre ktorú má nakoniec jedno z drobných nedorozumení tragické následky.
Režisér Benjamin Tuček je absolventom scenáristiky a dramaturgie na pražskej FAMU a Děvčátko je jeho celovečerným debutom. Rozpráva svoj príbeh epizodicky, v paralelných úsekoch sleduje vývoj svojich postáv a peripetie ich vzťahov. Kľúčová je tu osudová náhoda, čo spojí životy všetkých postáv neviditeľným putom. Výrazne štylizovaná obraznosť filmu je nápadne neviazaná, farebne výbušná a efektná. Rozprávanie je dynamické, často prestrihávané a prispôsobované rýchlemu tempu hudobných partov. Sledujeme unavený kolobeh mestského organizmu, poetické úniky z pochmúrneho nočného sídliska, halucinačné vízie diskotékových orgií. Bizarná zábava na country estráde a trápne rozhovory sú variáciami formanovského humoru.
Děvčátko určite chce byť výpoveďou, no je nakoniec skôr voľným obrazovým rozprávaním. Jeho obrazy sú plné citovej energie, a rozprávajú o hľadaní, ktorému predchádza neistota a chuť spoznávať rôzne podoby života. Děvčátko toho veľa hľadalo, a nakoniec aj veľa stratilo.
Autor: DANIEL BERNÁT