BRATISLAVA - Vedenie železničiarskeho štrajkového výboru podozrieva súd, že nemal právo rozhodnúť o prerušení štrajku. Železničiari štrajkovali tri dni a zastavilo ich až predbežné opatrenie súdu, že majú štrajk prerušiť, až kým súd nerozhodne o jeho zákonnosti.
Odborári si okrem toho myslia, že riaditelia železníc a ich právnik pri podávaní žaloby špekulovali. „O 11.43 h podali prvú žalobu, ktorú bez uvedenia času vzali späť. O 13.36 h podali ďalšiu žalobu, ktorú takisto vzali späť a o tri minúty potom podali tú istú žalobu znova. Všetky tri v pôvodnom znení bez toho, že by na nich zmenili čo len bodku na i,“ hovorí Peter Rozložník z centrálneho štrajkového výboru.
Odborári naznačili, že vedenie železníc mohlo podávať a sťahovať žalobu dovtedy, kým počítač nevybral sudcu, ktorého chceli. Minister spravodlivosti Daniel Lipšic sa včera postavil za sudkyňu, ktorá rozhodovala, a tvrdí, že k zneužitiu elektronickej podateľne nedošlo. Ak majú odborári pochybnosti, mali by podať trestné oznámenie. Myslí si však, že by mali zvážiť svoje vyjadrenia, pretože sa môžu dopustiť ohovárania.
Hovorca Železníc SR Ján Keresteš vylúčil, že by riaditelia železníc špekulovali: „Prvú žalobu podali Železnice SR na nepríslušný súd, preto ju museli stiahnuť. Potom boli podané dve žaloby - jedna od Železníc SR a jedna spoločná aj so Železničnou spoločnosťou. Súd vydal predbežné rozhodnutie na základe spoločnej žaloby, preto sme tú druhú stiahli.“
Predbežné opatrenie vydala sudkyňa Zuzana Posluchová a odborári mu vyčítajú množstvo chýb. Hovoria, že v doklade sú napríklad skratky ako ŽS, čo je Železničné staviteľstvo a nie Železničná spoločnosť, dátum 2002 a nie 2003 a podobne.
Sudkyňa rozhodovala najmenej v dvoch kauzách s politickým pozadím. Prvou je spor Úradu vlády s Vladimírom Mečiarom o vrátení odmien. Druhým spor Najvyššieho súdu so spoločnosťou 7 Plus o odškodné milión korún. Senát v septembri minulého roku rozhodol v neprospech vydavateľa týždenníka. (rf, rp)
Obnovuje sa lokálka Žilina - Rajec
BRATISLAVA - Po obnovení dopravy na regionálnej trati Zohor - Záhorská Ves bude od pondelka premávať lokálka aj medzi Žilinou a Rajcom. Vlak, ktorý do druhého februára zabezpečoval dopravu pre ľudí z celej Rajeckej doliny a využívali ho aj ľudia z kúpeľov v Rajeckých Tepliciach.
„Prvý vlak odíde v pondelok z Rajca o 4.50 h. Na tejto trati bude premávať v smere Žilina - Rajec šesť vlakov denne a v opačnom smere sedem vlakov. Cena cestovných lístkov sa nemení, v platnosti zostávajú doterajšie tarifné podmienky,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Podľa neho včera uzatvorili o prevádzkovaní regionálnej trate zmluvu Slovenská investičná a realitná spoločnosť Žilina a Železničná spoločnosť zatiaľ do 30. apríla 2003. Dovtedy by sa malo rozhodnúť na rokovaniach starostov obcí v okolí Rajeckej doliny a vyššieho územného celku. (rf)
Miklós navrhuje predĺžiť regionálne trate
BANSKÁ BYSTRICA - Lokálne vlaky by mali mať dlhšie trate, aby mali viac cestujúcich a strata by bola nižšia. Myslí si to minister životného prostredia László Miklós. Pokiaľ ide o zrušenú trať Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava, navrhuje, aby sa trať predĺžila z Banskej Štiavnice až po Zvolen alebo až po Banskú Bystricu. Podobné riešenie by bolo podľa Miklósa schodné aj na iných tratiach, ako napríklad Zvolen - Šahy, ktorá by sa predĺžila od Brezna až po Štúrovo. Lokálku by tak mohli využívať aj maďarskí turisti, ktorí sa chodia lyžovať do slovenských hôr. Ministerstvo uvažuje o podpore tohto riešenia, projekt však musia ešte dotiahnuť železnice.
„S expertmi pracujeme na analýze, či sa dá ušetriť inde ako na osobnej doprave. Aj keď je stratová, je nutné zabezpečiť prepravu ľudí,“ povedal Miklós. (wm)