Egyed: O vyšetrovaní nič neviem

Finančná polícia podozrieva bývalého šéfa železníc Andreja Egyeda zo zlej úverovej politiky v rokoch 2000 až 2001. Prípad už poslala bratislavským vyšetrovateľom. Egyed podľa nej podpísal nevýhodné úvery pre železnice z rôznych bánk, napríklad aj z Veľkej

Británie. ANDREJ EGYED hovorí, že ide o konštrukciu, hrozí mu však až päťročné väzenie.

Vedeli ste o vyšetrovaní?

„Nie. Nebol som pozvaný na finančnú políciu na vypočutie, dozvedám sa to z tlače a musím to poprieť.“

Ako to bolo v rokoch 2000 až 2001 s úvermi?

„V takej veľkej firme, ako sú železnice, neschvaľuje úvery jedna osoba. Podmienky úveru posudzuje finančný úsek, prerokúva sa to vo vedení spoločnosti. Schvaľovala to dokonca správna rada.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pamätáte si na úvery, ktoré by mohli byť predmetom preverovania?

SkryťVypnúť reklamu

„Železnice boli v situácii, že mali obrovské úverové zaťaženie, bolo treba splácať úvery a mzdy, každý mesiac a načas. Bez úverov to nebolo možné. Železnice dokonca museli robiť netradičné krátkodobé úvery, aby sa vôbec mohli hradiť náklady a mzdy.“

Krátkodobé úvery asi nie sú veľmi výhodné.

„Samozrejme, že keď niekto posudzuje úrokovú sadzbu, ktorá bola v tom čase bežná, z dnešného pohľadu, a neberie to do úvahy, môže si vytvoriť rôzne konštrukcie.“

Pamätáte si tie úvery?

„Nemôžem si pamätať každý úver, ale správna rada dostávala každý mesiac informácie o prevzatých úveroch, spôsobe ručenia a podmienkach.“

Znamená to, že ak preverujú vás, mali by preverovať aj správnu radu?

„Celé vedenie. Tvorili ho generálny riaditeľ, jeho zástupca s rovnakými právami a asi štyria námestníci. Samozrejme, že úverovú zmluvu podpisoval riaditeľ, ale po príprave na finančnom úseku.“

SkryťVypnúť reklamu

Pamätáte si úver z Veľkej Británie?

„Na túto otázku nemôžem odpovedať bez dokumentácie.“

V minulosti vás polícia preverovala napríklad pre zmenky za 26 miliárd korún, ktoré ste mali podpísať.

„O tom bolo povedané dosť, záležitosť je uzavretá, myslím, že to odložili.“

Chceli ste pre železnice vybudovať sídlo za pol miliardy?

„Železničná spoločnosť, ktorá má vyše 20-tisíc zamestnancov a patrí k najväčším zamestnávateľom, má právo postaviť si na svojom pozemku sídlo, aby nemusela platiť vysoké nájomné. Pol miliardy je nepresný údaj. Rámcová zmluva hovorila o štyristo miliónoch s tým, že pri projektovaní sa spresní výška nákladov.“

Čo hovoríte na štrajk železničiarov? Niektorí politici povedali, že za stav na železnici ste zodpovedný vy.

SkryťVypnúť reklamu

„Čísla hovoria o niečom inom. Postupne sme znižovali stratu. To, že železnice sú zadlžené, je preto, lebo štát sa staval k osobnej doprave macošsky.“

Súhlasíte so zrušením lokálok?

„Treba to riešiť, ale postupne.“

V médiách odznelo, že ste poradcom Českých dráh a beriete mesačne milióny, je to tak?

„Požiadal som vedenie Českých dráh, aby to oficiálne dementovali. Veľmi rád by som robil poradcu za desať miliónov ročne, ale žiaľbohu.“

Čo teraz robíte?

„V podstate nič, čakám kedy dostanem dôchodkový výmer. Plním si funkcie, ktoré musím dokončiť, napríklad som prezidentom Zväzu zamestnávateľov dopravy, pošty a telekomunikácií alebo viceprezidentom Asociácie zamestnávateľských zväzov.“

Stretli sme sa v budove železníc, boli ste u riaditeľa Kužmu, znamená to, že sem ešte občas prídete?

SkryťVypnúť reklamu

„Zašiel som sem hlavne preto, aby som získal dokumentáciu z tlačového úseku a porozprával sa s funkcionármi, ktorí boli mojimi kolegami alebo podriadenými, ako vnímajú túto situáciu. Musím sa brániť.“

Aký je váš mesačný príjem?

„Teraz nič, ešte nemám výmer dôchodku. Dá sa predpokladať, že pri mojich príjmoch to bude dôchodok kdesi na hornej hranici.“

MONIKA ŽEMLOVÁ

FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

České dráhy: Egyeda sme neplatili

České dráhy včera protestovali proti informáciám televíze Markíza, že Andrej Egyed im robil poradcu pre transformáciu. „Pán Egyed nebol zamestnaný v Českých dráhach, a ani nedostal ako spolupracovník Českých dráh žiadne finančné prostriedky,“ píše sa v stanovisku. (r)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 115
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 917
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu