Ostravský rodák PAVEL TUREK (31 r.) vstúpil do formuly 1 ako manažér v tíme West McLaren-Mercedes v roku 1997 a hneď v prvých pretekoch v Austrálii oslavoval víťazstvo škótskeho jazdca v „striebornom šípe“ Davida Coultharda. V rokoch 1998 a 1999 pri tituloch fínskeho pilota Miku Häkkinena sa anglicko-nemecká stajňa dostala na vrchol, no v posledných troch sezónach je v tieni suveréna Michaela Schumachera na Ferrari. Turek sídli v Londýne ako zástupca tabakovej spoločnosti, ktorá je hlavným sponzorom McLarenu.
K viacerým zmenám v pravidlách po vlaňajšom ročníku pribudla vo štvrtok aj celkom čerstvá - vozidlá budú môcť nastúpiť na nedeľňajšie preteky len so zvyšným benzínom z kvalifikácie. Ako ste ju prijali?
„Pozitívne. Je to dobré pravidlo. Prispeje k väčšej zaujímavosti aj k bezpečnosti pretekárov. Už predtým prijalo vedenie Medzinárodnej automobilovej federácie FIA regulu, že po sobotňajšej kvalifikácii sa autá uzavrú v parku a mechanici na nich nebudú môcť robiť úpravy. Znamená to, že s takým nastavením ako v kvalifikácii nastúpia aj v pretekoch a bude tomu zodpovedať aj množstvo paliva v nádrži.“
Tímy budú zrejme taktizovať, s akým množstvom benzínu nastúpia na jedno kolo sobotňajšej kvalifikácie, aby prípadne nemuseli doplniť nádrže hneď v prvých kolách nedeľňajších pretekov.
„Veď práve! Tým budú preteky zaujímavejšie. Inžinieri musia prepočítavať hodnoty nastavenia vozidla, množstvo benzínu aj vzhľadom na trať prípadne atmosférické podmienky, počasie v mieste veľkej ceny a podobne. Neraz to môže byť aj lotéria.“
Po novom sa pôjdu kvalifikácie, v pretekoch sa bude bodovať až do 8. miesta, zmenili sa aj pravidlá týkajúce sa používania elektroniky. Ovplyvní to nadvládu tímov Ferrari, Williams, McLaren vo formule 1?
„Myslím si, že nie. Ale zhustí sa rozdiel medzi jazdcami aj tímami, súťaž prinesie väčšie napätie ako v poslednom roku.“
Čoraz častejšie sa hovorí o presune pretekov z Európy ďalej na východ, počet veľkých cien na našom kontinente sa zníži.
„Všetko k tomu speje. Veľká cena Belgicka už tohto roku chýba. Tabakové koncerny sú hlavným sponzorom dôležitých tímov F 1 a zákaz propagácie ich výrobkov vstúpi do platnosti v Európskej únii od polovice roka 2005. Preteky sa presunú do oblastí, kde zákaz ešte neplatí - do Číny, Bahrajnu, Turecka, Ruska.“
Formula 1 nastúpila podľa nových pravidiel na úspornejší program. Šetrí sa aj vnútri tímu?
„Pochopiteľne, je väčší tlak na hospodárnosť. V niektorých oblastiach sa ušetrí, ale McLaren dbá aj na rozvojové programy a v súčasnosti pripravuje veľké technologické centrum pri Wokingu v Londýne.“
Vlaňajšia sezóna dopadla pre McLaren neslávne - tím skončil tretí, jazdci Coulthard a Räikkönen piaty, resp. šiesty. Aký by mal byť nový ročník?
„Chceme stiahnuť náskok Ferrari, vyhrávať preteky, čo najčastejšie sa dostať na stupeň víťazov. Na to treba okrem dobrých jazdcov aj rýchle, spoľahlivé autá. Prvé štyri veľké ceny pôjdu Coulthard s Räikkönenom na modifikovanom vozidle MP4/17D, ale v porovnaní s vlaňajším autom to bude značne zlepšený stroj so zmeneným dizajnom. Nový model McLaren-Mercedes sa predstaví 4. mája na VC Španielska.“
Váš tip na majstra sveta?
„Pred každou sezónou ho želám Coulthardovi. Dúfam, že tentoraz to už konečne vyjde. David je na vrchole psychických i fyzických síl a ak bude mať k dispozícii správnu techniku, mohlo by sa to podariť.“
ONDREJ GAJDOŠ