* Výstavu fotografií o vzťahu mužov k deťom s názvom „ Milované dieťa - o mužoch, deťoch a rovnoprávnosti vo Švédsku“ otvorili v Mestskom múzeu v Bratislave. Na otvorení sa okrem autorky fotografií Ully Lembergovej zúčastnila švédska ombudsmanka na ochranu práv detí Lena Nyberg. Výstava potrvá do 16. marca a je zostavená z 38 farebných a 8 čiernobielych fotografií, spolu s vyznaniami otcov a pestúnov. Pred otvorením výstavy sa konal seminár „V najlepšom záujme dieťaťa - nová úloha otcov v rodine“, ktorý pripravil Švédsky inštitút spolu s veľvyslanectvom Švédska v Prahe a švédskym konzulátom v Bratislave. Jeho cieľom bola výmena skúseností a rozšírenie poznatkov o Švédsku v zahraničí. Ako povedal pred novinármi vedúci projektu Muži a rovnoprávnosť pohlaví Tomas Wettenberg, v Švédsku zostáva na rodičovskej a otcovskej dovolenke čoraz viac mužov. Rodičia môžu pri dieťati zostať 480 dní, ktoré si môžu vyčerpať do 8. roku života dieťaťa. Počas takejto dovolenky im patrí 80 percent z platu, najviac však 33-tisíc švédskych korún.
* Dokumenty o tom, že budovu parlamentu, Maďarské národné múzeum, štátnu operu a iné historické objekty v Budapešti postavili liptovskí murári, zverejňuje otvorená výstava v Slovenskom národnom múzeu. Murárski majstri z horného Liptova pomáhali budovať aj budapeštianske Národné múzeum, Múzeum umeleckého priemyslu, Múzeum krásnych umení, Krajinský archív, Poštovú sporiteľňu, podzemnú železnicu, ZOO, kúpele na Margitinom ostrove, Lutherov dom na Rákocziho ulici, súkromné a verejné budovy - hotely, paláce, vojenskú akadémiu, župný dom, univerzitné objekty a mnohé iné stavby. „Za sezónnou prácou tam chodili od roku 1810 až po prvú svetovú vojnu,“ povedala Daša Ferklová, ktorá s Evou Pančuhovou z Etnografického múzea v Martine sú autorkami výstavy. Podľa nich sa v Dovalove, Hybiach, Iľanovom, Jakubovanoch, Jamníku, Konskej, Liptovskom Jáne, Liptovskej Kokave, Liptovskom Petre, Pribyline a ďalších obciach dedilo murárske remeslo, ktoré dosahovalo vysokú kvalitu, čím sa stalo výrazným doplnkovým zamestnaním a bolo žiadanou činnosťou v iných krajinách. Na 25 paneloch je množstvo textových a obrazových informácií. Dopĺňajú ich dve vitríny s trojrozmernými exponátmi a vzácnymi fotografiami z viacerých štátnych múzeí a archívov, i súkromných zbierok z Bobrovca. Výstava Liptovskí murári pomáhali stavať Budapešť mala premiéru v Budapešti koncom roku 2001 v rámci Dní slovenskej kultúry v Maďarsku. „Mala veľký úspech a bola predĺžená o tri mesiace,“ dodala Pančuhová. V minulom roku ju videli v Závažnej Porube a Liptovskom Mikuláši. V Bratislave potrvá do 31. marca.
TRNAVA
* V Synagóge - Centre súčasného umenia Galérie Jána Koniarka v Trnave je inštalovaná tematická výstava NEvesta. „Ide o skupinový projekt mladej generácie výtvarníkov,“ povedala riaditeľka galérie Viera Jančeková. Výstava NEvesta je prezentáciou nových názorov na tradičnú tému nevesty v slovenskom kontexte. Expozícia je centralizovaná v priestore synagógy, na konštrukcii svadobného stola ako piedestálu. Koncepcia výstavy, tvorená niekoľkými zúčastnenými autormi, je podriadená jednotnému architektonickému riešeniu. „Do celej akcie sa môžu zapájať a vstupovať do nej svojimi nápadmi aj diváci,“ uviedla Jančeková. Koncepciu výstavy vytvorili Eva Masaryková, Aneta Mona Chisa, Martin Piaček a Eva Filová. Výstava NEvesta potrvá do 30. marca.
* Piaty ročník výstavy výtvarných a remeselných prác odsúdených s názvom Čo je v nás otvorili v Stredoslovenskom múzeu v Banskej Bystrici. Chovanci 16 nápravnovýchovných ústavov tu vystavujú 75 obrazov - olejov, tempier, kresieb a 60 iných predmetov - výšiviek, bábik, drevorezov, chlebových figúrok, výrobky z kože, drevený nábytok, ale napríklad aj metrový model plachetnice. Podľa riaditeľa múzea Milana Šoka, niekoľko tém sa opakuje - žena, biblické postavy, krajina - v ktorých sa odzrkadľujú túžby, vízie, spomienky a nostalgia autorov. Za osem rokov, keď sa v dvojročnom cykle výstavy organizujú, však možno zaregistrovať aj určitý posun, napríklad vo figúrkach, ktoré okrem „trvaliek“ viac zobrazujú aj súčasné filmové postavičky. Veľkú pozornosť prítomných vzbudili remeselne výborne zvládnuté krajinárske olejomaľby z rúk bratovraha zo Slovenskej Ľupče, ktoré okamžite chceli kúpiť zahraniční turisti. Umelecké diela však nie sú na predaj, pretože ich predaj, resp. autorské práva, nie sú - na rozdiel od okolitých krajín V4 - doteraz legislatívne ošetrené. V mierne lepšej situácii sú remeselné výrobky. Tie možno predávať, ale tržby sú v plnej výške príjmom štátneho rozpočtu a ústavy tak nemajú - okrem rozpočtu - zdroje na materiál a obnovu strojov. Pritom do polovičky 90. rokov si príjmy mohli ponechať a mohli tak z vedľajšej hospodárskej činnosti financovať rôzne svoje aktivity a zariadenia a väzňov motivovať. Výstava potrvá do 17. marca.
(tasr, sita)