BRATISLAVA – Na železniciach sa začala hĺbková kontrola. So žiadosťou o kontrolu sa na ministerstvo dopravy obrátil Úrad pre verejné obstarávanie na základe anonymného listu pracovníka železníc.
List upozorňuje na údajné neodborné riadenie a neefektívne hospodárenie oboch slovenských železničných podnikov – Železničnej spoločnosti aj Železníc SR, povedala včera pre TASR hovorkyňa úradu Helena Fialová.
Železnice sú už roky v obrovskej strate a momentálne sa situáciu rozhodli riešiť rušením regionálnych tratí a obmedzovaním osobnej dopravy.
Na čele podniku bol dlho Andrej Egyed. Momentálne sa o neho zaujíma polícia – vyšetrovatelia už majú v rukách dokumenty a chcú preveriť údajnú zlú úverovú politiku železníc v rokoch 2000 a 2001.
Egyed, ktorý čaká na výmer dôchodku, o žiadnom vyšetrovaní finančnou políciou nevie. „Dozvedám sa to z tlače a musím to poprieť,“ povedal pre SME.
Medzi železničiarmi sa považuje za odborníka. Jeho projekt transformácie železníc a rozdelenie na dve spoločnosti schválila vláda. Za jeho pôsobenia postupne klesala strata železníc aj prezamestnanosť, mimoriadne však rástla zadlženosť.
Zodpovednosť za nedávny štrajk železničiarov Egyed odmieta: „To, že železnice sú zadlžené, je preto, lebo štát sa staval k osobnej doprave macošsky.“
Niekoľko kontrol ešte počas Egyedovho riaditeľovania poukázalo na veľmi nehospodárne nakladanie s bytmi, hoci po svojom nástupe do funkcie v roku 1999 zaviedol na železniciach úsporný režim. Kontroverzne pôsobili mnohé jeho rozhodnutia. V novembri 2000 podpísal zmenky za 600 miliónov dolárov. Ak by si ich niekto dal zaplatiť, Slovenská republika by prišla takmer o tridsať miliárd korún. Veľkú pozornosť vyvolal škandalózny tender na dodávku motorových vlakov pre regionálne trate a neskôr aj snaha postaviť budovu za pol miliardy pre železničných úradníkov.
Egyeda do funkcie nominovala za bývalej koalície SDĽ.
Autor: rf, mož