Reformou sa má od roku 2004 zrušiť dvojaká sadzba dane z pridanej hodnoty. Podľa ministerstva sa existenciou zníženej sadzby vytvára priestor na daňové úniky. Najzreteľnejšie to bolo pri stavebnej činnosti, kde sa dvojakej sadzbe prispôsobovalo vykazovanie stavebných výkonov tak, aby výsledná daň bola čo najnižšia. Zníži sa hranica na registráciu DPH z troch na 1,5 milióna korún ročného obratu.
Daň z motorových vozidiel
Nahradí dnešnú cestnú daň, ktorá sa vzťahuje len na automobily používané na podnikania. Nový zákon zdaní všetky motorové vozidlá bez ohľadu na ich použitie a má zohľadniť zaťaženie životného prostredia podľa množstva emisií formou úľavy na dani. Základom dane pri úžitkových vozidlách a autobusoch má byť hmotnosť, pri osobných automobiloch objem motora.
Zrážková daň
Desaťpercentnou daňou sa dnes zdaňujú napríklad peniaze zo sociálneho fondu, alebo príjmy autorov a príjmy zo závislej činnosti do štyroch tisíc mesačne. „Zatiaľ sa o nej diskutuje,“ povedal hovorca ministerstva financií.
Daň z kapitálových výnosov
Postihuje úroky, dividendy, podiely na zisku. Zatiaľ čo zdanenie úrokov sa pravdepodobne zvýši z dnešných 15 percent na budúcu rovnú daň, zámerom ministerstva financií je skoncovať so zdaňovaním dividend. Tie sa totiž vytvárajú zo zisku, ktorý už raz bol zdanený, čo odporuje zásade nezdaňovať jeden príjem viac ako jedenkrát.
Daň z nehnuteľností
Nová daň má odstrániť doterajšie nedostatky - príliš veľa sadzieb a výnimiek a zdaňovanie podľa rôznych princípov. Nový zákon má byť jednoduchší a počíta so spravodlivejším zdanením podľa hodnotového princípu. Hodnota nehnuteľnosti sa určí podľa posudku alebo prostredníctvom špeciálnych cenových máp.
Trojdaň
Koncepciou návrhu reformy je daň z dedičstva a darovania, aj daň z prevodu a prechodu nehnuteľností zrušiť.