
„O rok bude všetko inak. Majitelia účtov nebudú platiť poplatky,“ hovorí šéfka SCP Emília Palková. FOTO - INTERNET
ľuďom vysvetlili, čo, prečo a ako majú zaplatiť. Ovládajú to už aj pracovníci súkromnej bezpečnostnej služby. O poplatkoch sme sa rozprávali s generálnou riaditeľkou strediska EMÍLIOU PALKOVOU.
Minulý rok sa hovorilo o tom, že „bezcenné“ akcie z prvej vlny kupónovej privatizácie by mohli ľudia darovať Fondu národného majetku a zbaviť sa tak platenia poplatkov. Fond to odmietol, považoval to za nevýhodné, faktúry posielate opäť všetkým. Dokedy sa budú platiť poplatky aj za účet s cennými papiermi, ktoré ľudom na nič nie sú?
„O rok bude všetko inak. Majitelia účtov nebudú platiť poplatky za ich vedenie, pretože stredisko sa v tomto roku pretransformuje na centrálny depozitár a ten bude poskytovať služby úplne inak. Široká vrstva ľudí prestane byť našimi klientmi, svoje obchody s cennými papiermi budú vykonávať prostredníctvom obchodníkov s cennými papiermi, lebo stredisko bude pracovať na členskom princípe. Znamená to, že priamy prístup do centrálneho depozitára budú mať iba jeho členovia, ktorými budú obchodníci s cennými papiermi. Kvôli tomu platí od 1. januára dodatok k cenníku, podľa ktorého bol zrušený poplatok za vedenie cenných papierov na účte.“
Čo sa stane, ak majiteľ účtu poplatok nezaplatí?
„Už v minulých rokoch sme upozorňovali, že budeme nezaplatené poplatky vymáhať. Veď pre klientov ide o minimálne sumy, ale pre nás nie. Práve kvôli transformácii k tomu budeme musieť tento rok skutočne pristúpiť. Pohľadávky voči obyvateľstvu sú veľmi vysoké a predstavenstvo strediska musí, najmä po zmene Obchodného zákonníka, urobiť všetko pre to, aby ich vymohlo. Práve preto, že tých klientov je veľa, vyzývali sme ich, aby zaplatili dobrovoľne. Chápeme tých, čo majú pocit, že majú bezcenné papiere, že nezískali z „kupónky“ nič, ale drvivá väčšina ľudí získala. Kto sa rozhodol, že si akcie ponechá, a počítal s tým, že bude dostávať dividendy, hoci všetko dopadlo inak, musí znášať riziko podnikania.“
Ktorý bude ten rozhodujúci dátum, ku ktorému ak nebude poplatok zaplatený, začnete sa oň súdiť?
„Veríme, že k tomu nebudeme musieť pristúpiť. Na faktúrach je uvedené, že záväzky treba uhradiť do prvého mája. Ak však nedoplatky zostanú, budeme nútení pristúpiť k ich vymáhaniu.“
Koľko ľudí vám v minulých rokoch tieto poplatky nezaplatilo? Prečo ste ich nevymáhali už aj predtým?
„Vlani bolo zaplatených do 70 percent faktúr. Tie nezaplatené sme vymáhali, pričom sme postupovali od tých klientov, čo dlhovali najvyššie sumy.“
Ak by chcel niekto teraz zaplatiť staré poplatky, vyjde ho to drahšie?
„Žiadame iba dlhovaný poplatok, nič navyše.“
Ako klient zistí, koľko dlhuje?
„Túto informáciu dostane na písomnú žiadosť zaslanú na adresu ústredia alebo v ktorejkoľvek expozitúre strediska. Odporúčame skôr písomne podať žiadosť, expozitúry teraz praskajú vo švíkoch. Písomne dostanú klienti odpoveď obratom. Musia pritom uviesť rodné číslo, inak im údaje nevieme poskytnúť.“
Musia ľudia chodiť so zloženkami do expozitúr alebo sa môžu čakaniu vyhnúť?
„Doručené faktúry môžu zaplatiť aj z účtu, netreba chodiť osobne do expozitúr. Na zadnej strane faktúry sú informácie, ako postupovať.“
Niektorí sa sťažujú, že žiadne cenné papiere nemajú, a nechápu, prečo od nich pýtate poplatok. Ako je to možné?
„Tí, čo povedia, že už niekoľko rokov nemajú na účte nič a dostali zloženku, sa mýlia, majú alebo vlani mali na účte aspoň jeden cenný papier, najskôr na jeho existenciu už zabudli. Tým, čo na účte nič nemali, faktúry neposielame.“
Odporúčali ste ušetriť na poplatkoch napríklad členom rodiny tak, že prevedú cenné papiere, ktoré nevedia predať a ani ich nechcú, len na jeden účet. Oplatí sa to ešte, keď ste poplatky zrušili?
„Oplatí sa im to, pretože ak sa situácia zmení a o ich akcie bude záujem, ľahšie ich predajú, ak bude akcií viac na jednom účte. Takýto prevod stojí 25 korún každú stranu a 80 halierov za každý cenný papier. Po transformácii budú poplatky za operácie s účtami zo starej databázy drahšie.“
Kedy sa skončí transformácia strediska na centrálny depozitár?
„Očakávame, že v polovici roka.“
Ako sa podieľali poplatky za vedenie účtov na výnosoch strediska?
„Bolo to zhruba 30 percent, teda dosť významne. Vlani bol ich podiel presne 32 percent, išlo o sumu 150 miliónov korún.“
Koľko účtov ste vlani viedli?
„Tento rok rozposielame 1,45 milióna faktúr. V roku 2001 platilo 93 percent klientov najnižší poplatok, 97 percent sa nachádzalo v prvých troch pásmach, čo je poplatok 70 korún a menej.“
Prečo ste zrušili niektoré expozitúry?
„K 1. januáru sme zatvorili štyri expozitúry: v Nitre, Trnave, Žiline a Prešove. Súvisí to s prípravami na prechod na centrálny depozitár. Keďže ten už nebude poskytovať služby v tom rozsahu ako doteraz, expozitúry nebudú potrebné. Zrušíme aj zostávajúce v Bratislave, Trenčíne, Banskej Bystrici a Košiciach. Pravdepodobne však až po tom, ako začne centrálny depozitár fungovať.“
JANA BRONDOŠOVÁ
Kedy navštíviť SCP
v pondelok, utorok, štvrtok a piatok od 9.00 do 12.00 h a potom od 13.00 do 15.00; v stredu od 13.00 do 18.00
Ako SCP vypočítalo poplatok
priemerný stav na účte poplatok
(nominálna hodnota s DPH
cenných papierov) v Sk
do 50 000 40
50 001 - 100 000 50
100 001 - 200 000 70
200 001 - 500 000 200
500 001 - 1 000 000 500
1 000 001 - 5 000 000 1 000
5 000 001 - 10 000 000 5 000
10 000 001 - 50 000 000 10 000
50 000 001 - 100 000 000 50 000
100 000 001 - 500 000 000 150 000
500 000 001 a viac 200 000