Medzinárodné testovanie žiakov v matematike a prírodných vedách
Cieľom tejto štúdie je zistiť, aké sú trendy vo výkone žiakov ôsmeho ročníka v týchto predmetoch, a to v medzinárodnom kontexte. Slovenská republika sa na hlavnom testovaní zúčastnila v roku 1995 aj v roku 1998.
V roku 1995 sa slovenskí žiaci (ôsmaci a siedmaci na ZŠ) umiestnili na 7. mieste zo 45 zúčastnených krajín. Na prvých šiestich miestach sa umiestnili: Singapúr, Južná Kórea, Japonsko, Hong-Kong, Belgicko a Česká republika. Výsledky za rok 1998 ešte nie sú knižne spracované.
Medzinárodné centrum štúdie TIMSS sa chce orientovať aj na nové trendy smerom k informatizácii spoločnosti. Aj preto bude pomocou testovaní sledovať, či sa ciele vzdelávania menia tak, aby sa žiaci vedeli orientovať a rozumieť informáciám, vedeli ich používať a spracovávať.
Okrem úrovne vedomostí žiakov sa TIMSS zameral aj na zisťovanie názorov a postojov žiakov a učiteľov.
OECD PISA
Testovanie pripravenosti 15-ročných študentov na život, riešenie úloh a problémov
V roku 2000 ešte Slovenská republika nebola členom OECD, preto sa na výskume PISA, zameranom na čitateľskú gramotnosť, nezúčastnila. Odborníci predpokladajú, že výsledky našich študentov by mohli byť podobné výsledkom českých 15-ročných žiakov.
Tí sa v rebríčku 32 krajín v oblasti čitateľskej gramotnosti umiestnili na 19. mieste, v matematickej gramotnosti na 18. mieste a v prírodovednej gramotnosti na 11. mieste. Prírodné vedy boli jedinou oblasťou, kde dosiahli nadpriemerné výsledky. V tejto oblasti totiž mali žiaci viac príležitostí uplatniť svoje vedomosti, pretože taká práca, akú vyžadoval test čitateľskej gramotnosti, nie je v školách bežná.
s riešením aj tých najzákladnejších situácií, pred ktoré ich život postaví.
Informácie o výsledkoch slovenských žiakov prinesie výskum PISA 2003.
PIRLS
Testovanie čítania s porozumením
Štúdia zisťuje, nakoľko žiaci 4. ročníka ZŠ skutočne rozumejú textu, ktorý čítajú. Súčasťou výskumu je taktiež sociologické skúmanie domácich a školských podmienok vplývajúcich na gramotnosť. PIRLS sa zameriva na tri aspekty čítania s porozumením:
- proces porozumenia
- ciele čítania
- čitateľské návyky a postoje – prístup.
Prvým z cyklu testovaní bol PIRLS 2001, ostatné sa majú uskutočniť každé štyri roky, aby sa dal monitorovať pokrok v čítaní do budúcnosti.
Hlavné testovanie sa na Slovensku uskutočnilo v máji 2001 na 150 základných školách s počtom cca 3800 žiakov štvrtého ročníka. Súčasťou vzorky bolo 10 základných škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Medzinárodné údaje sa spracúvajú a budú zverejnené v apríli. Čiastkové výsledky nájdete na internetovej stránke www.spu.sanet.sk
CIVIC EDUCATION STUDY
Výskum občianskeho vzdelávania u 14-ročných žiakov
Slovenská republika sa do tejto štúdie zapojila prvýkrát v roku 1994. Jej cieľom bolo zistiť, čo vedia štrnásťroční žiaci o živote spoločnosti a či veria demokratickým inštitúciám a procesom, ktoré v spoločnosti prebiehajú, a overiť koncepciu vyučovania občianskej výchovy na základnej škole, vytvorenú v roku 1993.
Štúdia zistila, že žiaci SR dosiahli výborné výsledky v občianskych vedomostiach. Z 28 krajín sa umiestnili na 8 mieste. Naši žiaci prejavili lepšie faktografické vedomosti ako interpretačné zručnosti.
Zistilo sa však aj to, že žiaci v účasti na aktivitách žiackeho parlamentu, prípadne v školskej rade dosahovali najnižšiu anga-žovanosť zo všetkých zúčastnených krajín. Najhoršie výsledky dosiahli aj v zapojenosti do práce v organizáciách na ochranu životného prostredia, v aktivitách na pomoc mestu, v zapojenosti do mládežníckych a charitatívnych organizácií.
SITES
Stav informačných a komunikačných technológií na ZŠ a SŠ
Cieľom projektu SITES je zistiť, ako sme na tom s používaním informačných a komunikačných technológií na školách. Pozostáva z troch etáp. Prvá sa konala v rokoch 1998-1999 a jej cieľom bolo zistiť momentálnu situáciu v oblasti IKT.
Druhá etapa prebehla v rokoch 1999-2001 a bola zameraná na pozorovania vo vybraných školách. Tretia je opakovaním prvej, a jej úlohou je s odstupom času zachytiť zmeny a zhodnotiť „gramotnosť“ žiakov a pripravenosť učiteľov v oblasti IKT. Bude prebiehať až do roku 2004.
Prvej etapy sa zúčastnilo 26 štátov zo štyroch kontinentov. Na Slovensku sa zapojilo 159 stredných škôl. Zistilo sa, že hoci je na Slovensku na internet pripojený veľký počet stredných škôl, len menej ako tretina žiakov má príležitosť ho používať.
Na Slovensku je najväčším problémom nedostatok počítačov, ale aj nižší počet zaškolených učiteľov ako je vo svete.