Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Lepšie, lacnejšie, bezpečnejšie?

Podstatou raketoplánu je, že akési modifikované lietadlo (menšie než interkontinentálny Boeing) vyletí pomocou prídavných modulov na obežnú dráhu okolo Zeme, tu naplní svoju misiu a po jej skončení opäť vstúpi do atmosféry a ako normálny stroj pristane ..

Podstatou raketoplánu je, že akési modifikované lietadlo (menšie než interkontinentálny Boeing) vyletí pomocou prídavných modulov na obežnú dráhu okolo Zeme, tu naplní svoju misiu a po jej skončení opäť vstúpi do atmosféry a ako normálny stroj pristane sa letisku niektorej z vybraných amerických základní. Myšlienka je to elegantná, má však zopár háčikov.

Po prvé, samotný štart. Motory, ktoré musia vyvinúť dostatočný ťah na vynesenie celého kolosu na obežnú dráhu, sú chúlostivou záležitosťou, najmä pre palivo, ktoré používajú. Udržiavanie vodíka a kyslíka v kvapalnom stave si vyžaduje pokročilú technológiu, citlivú na každú, aj maličkú poruchu. Únava materiálu v extrémnych podmienkach sa ťažko predvída, na jej kontrolu treba stovky senzorov a meracích zariadení a zložité programy, ktoré získané údaje vyhodnocujú. Každý takýto systém býva zdvojený, chyby sa však vyskytujú skoro stále. Ako hovorí Murphy, čo sa môže pokaziť, to sa aj pokazí. Tento neúprosný zákon stál zatiaľ 14 ľudských životov a dva raketoplány.

Skryť Vypnúť reklamu

Po druhé, návrat na Zem. Pri vstupe do atmosféry vysokou rýchlosťou dochádza k treniu, ktoré povrch vstupujúceho telesa rozžeraví na teplotu niekoľko tisíc stupňov. Aby raketoplán vydržal, musí mať dostatočne silný tepelný štít. Ak má byť navyše znova použiteľný, malo by to byť niečo špeciálne. Američanom sa tieto podmienky podarilo splniť, keramické platničky chrániace trup raketoplánu sú veľmi odolné a vydržia naozaj veľa. Po každom lete ich chýbalo len niekoľko, stačilo vybrať zo skladu náhradné. Problém však môže nastať, ak raketoplán nebrzdí spodnou okachličkovanou stranou. V tom prípade hrozí narušenie jeho celistvosti a nakoniec celková dezintegrácia telesa. To sa zrejme prihodilo Columbii: ľavé krídlo porušené pri štarte nevydržalo tepelný nápor, narušila sa jeho celistvosť, raketoplán začal rotovať a nakoniec zhorel vo vysokých vrstvách atmosféry.

Skryť Vypnúť reklamu

Po tretie, cena. Vývoj raketoplánu stál amerických daňových poplatníkov desiatky miliárd dolárov. Obhájiť takéto astronomické náklady bolo možné len argumentom, že každý stroj flotily vydrží zhruba 100 letov do vesmíru, a že teda náklady na jeden let budú nakoniec oveľa nižšie ako pri klasickom spôsobe. Ukázalo sa však, že po každom návrate z vesmírnej misie treba stroj skoro celý rozobrať, skontrolovať každú z desiatok tisíc súčiastok, znovu ho poskladať a prekontrolovať všetky systémy. Tento proces nie je lacný. Navyše, za 22 rokov od štartu prvého raketoplánu vypravila NASA do vesmíru len 113 posádok. Cena za jeden let tak stále prevyšuje starý spôsob.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  3. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 985
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 19 108
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 579
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 642
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 539
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 743
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 892
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 805
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 593
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 442
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu