Chcú zreštituovať rajeckú lokálku

ŽILINA - Mestá a obce ležiace pozdĺž železničnej trate Žilina - Rajec ju chcú získať do svojho majetku reštitúciou. Tvrdia to na základe získaných historických dokumentov. V nich sa hovorí o tom, že stavbu železnice pred 104 rokmi financovala účastinná ..

ŽILINA - Mestá a obce ležiace pozdĺž železničnej trate Žilina - Rajec ju chcú získať do svojho majetku reštitúciou. Tvrdia to na základe získaných historických dokumentov. V nich sa hovorí o tom, že stavbu železnice pred 104 rokmi financovala účastinná spoločnosť, ktorú založila Trenčianska župa spolu s mestami a obcami rajeckého regiónu. V roku 1889 predstavoval rozpočet stavby takmer 1,2 milióna zlatých, z ktorých časť si účastinná spoločnosť požičala z banky a zvyšok financovala z vlastných zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hotovú trať neskôr za polovicu zisku, z ktorej splácali úver, prenajali Košicko-bohumínskej spoločnosti na 90 rokov, štát ju však časom znárodnil. „Sumarizujeme právne podklady,“ hovorí primátor Rajca Ján Rybárik.

Ešte pred rokovaním vlády, kde schválili redukciu vlakových spojov, deklarovala Žilina spolu s Rajcom a rajeckými obcami záujem prevádzkovať železničnú dopravu na tejto trati. „Situácia sa však zmenila. Teraz už nechceme, aby nám ju dali „do používania“, ale aby nám ju vrátili, lebo my sme ju postavili,“ povedal žilinský primátor Ján Slota.

V najbližších dňoch samosprávy zašlú žiadosť o vrátenie majetku aj s podkladmi na ministerstvo dopravy a na súd. Obaja primátori sú presvedčení, že spor musia vyhrať. Približná hodnota nehnuteľného majetku, na ktorý si nárokujú - stanice a koľajový zvršok, predstavuje asi 250 až 300 miliónov korún. Právnici, ktorých sme oslovili, však o úspechu samospráv v tomto prípade pochybujú. Tvrdia tiež, že reštitúcie „sú za nami“ a navyše z nich boli, okrem pár výnimiek, vylúčené právnické osoby, akými sú aj mestá a obce.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 546
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 240
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 995
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 048
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 824
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 447
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu