ŽILINA - Mestá a obce ležiace pozdĺž železničnej trate Žilina - Rajec ju chcú získať do svojho majetku reštitúciou. Tvrdia to na základe získaných historických dokumentov. V nich sa hovorí o tom, že stavbu železnice pred 104 rokmi financovala účastinná spoločnosť, ktorú založila Trenčianska župa spolu s mestami a obcami rajeckého regiónu. V roku 1889 predstavoval rozpočet stavby takmer 1,2 milióna zlatých, z ktorých časť si účastinná spoločnosť požičala z banky a zvyšok financovala z vlastných zdrojov.
Hotovú trať neskôr za polovicu zisku, z ktorej splácali úver, prenajali Košicko-bohumínskej spoločnosti na 90 rokov, štát ju však časom znárodnil. „Sumarizujeme právne podklady,“ hovorí primátor Rajca Ján Rybárik.
Ešte pred rokovaním vlády, kde schválili redukciu vlakových spojov, deklarovala Žilina spolu s Rajcom a rajeckými obcami záujem prevádzkovať železničnú dopravu na tejto trati. „Situácia sa však zmenila. Teraz už nechceme, aby nám ju dali „do používania“, ale aby nám ju vrátili, lebo my sme ju postavili,“ povedal žilinský primátor Ján Slota.
V najbližších dňoch samosprávy zašlú žiadosť o vrátenie majetku aj s podkladmi na ministerstvo dopravy a na súd. Obaja primátori sú presvedčení, že spor musia vyhrať. Približná hodnota nehnuteľného majetku, na ktorý si nárokujú - stanice a koľajový zvršok, predstavuje asi 250 až 300 miliónov korún. Právnici, ktorých sme oslovili, však o úspechu samospráv v tomto prípade pochybujú. Tvrdia tiež, že reštitúcie „sú za nami“ a navyše z nich boli, okrem pár výnimiek, vylúčené právnické osoby, akými sú aj mestá a obce.