Žilina 5. februára (TASR) - Mestá Žilina a Rajec budú žiadať vrátenie železničnej trate Žilina - Rajec do svojho majetku na základe získaných historických dokumentov. Primátor Žiliny Ján Slota dnes na tlačovej besede toto rozhodnutie zdôvodnil tým, že 21-kilometrová trať bola postavená za peniaze miest a obcí na trati. Podľa primátora Rajca Jána Rybárika materiály dokazujú, že Trenčianska župa, mestá Žilina a Rajec a ostatné obce na trati založili účastinnú spoločnosť, ktorá si vzala úver a spolu s vlastnými zdrojmi zabezpečila výstavbu trate prostredníctvom viedenskej firmy. Rozpočet trate v roku 1889 bol podľa Rybárika 1 milión 170 tisíc zlatých a vybudovanie trvalo rok. Po vybudovaní získala trať do prenájmu Košicko-bohumínska spoločnosť, ktorej patrilo 50 percent zisku a 50 percent vracala účastinnej spoločnosti, ktorá zo zisku splácala úver. Zmluva bola uzatvorená na dobu 90 rokov.
Dokumenty o vzniku železničnej trate získal primátor Rajca v štátnom archíve, v kronikách mesta Rajec, v Považskom múzeu v Žiline a komunikoval aj s pracovníkmi Žilinskej univerzity. "Chceme vyzvať vládu, nech príjme naše argumenty, vráti nám to, čo je naše a nevyhovára sa na ekonomiku. Ekonomiku na tejto trati dokážeme zvládnuť tak, aby slúžila podnikateľským subjektom a samosprávam tohto regiónu," skonštatoval Rybárik.
Primátor Žiliny Ján Slota informoval, že predstavitelia samosprávy budú aj formou súdu žiadať, aby sa trať vrátila mestám a obciam na trati, ktoré sa zúčastňovali na investícii pred 104 rokmi. "Dúfam, že takouto reštitučnou formou by sme mali dostať trať do majetku. Už sa nemienime hádať s úradníkmi, ktorí do toho aj tak nevidia a zastupujú zopár špekulantov, ktorí chcú zarobiť najmä na nákladnej doprave," povedal Slota.