
Niektoré z osobných vlakov chodia skoro prázdne. FOTO SME – RICHARD FILIPKO
Štúrovo – Nové Zámky
Na stanici v Štúrove stojí veľký elektrický rušeň, za ním tri osobné vagóny. Miestni ich volajú vietnamské, lebo keď si v nich ľudia sadnú oproti sebe, udierajú si navzájom do kolien. Vlak odchádza zo stanice v Štúrove do Nových Zámkov o 8.56.
Spoj síce nejazdí na regionálnej trati, ale železnice ho ako stratový osobný vlak chcú zrušiť s ďalšími približne dvesto vlakmi na hlavných tratiach.
V Štúrove nastúpilo sotva päťdesiat ľudí. „Dosť ľudí ale pristupuje v Strekove a Gbelciach. Tento vlak nie je až tak slabo vyťažený, podľa mňa bude dosť chýbať, ak ho zrušia,“ hovorí sprievodkyňa. V Gbelciach pristúpilo ďalších tridsať ľudí.
„Idem na prax do Nových Zámkov. Do školy chodievam skorším vlakom, ale prax máme až od desiatej,“ vysvetľuje mladý učeň. V Strekove pristúpilo ďalších asi dvadsaťpäť pasažierov. V strednom vozni už nebolo žiadne sedadlo voľné, vzadu sa viezlo len pár mladých ľudí, lebo v ňom bola trochu zima.
„Ak zrušia tento vlak, nedostanem sa do Zámkov k lekárovi vôbec, lebo do plného autobusu ma s kočíkom nevezmú. Jedine, ak by som budila dcérku o šiestej a išli by sme na skorší vlak. Ten ale býva plnší, lebo žiaci chodia do škôl a ľudia do práce,“ povedala mladá mamička, ktorá s kočíkom nastúpila do vlaku v Strekove.
Väčšina ľudí počas cesty mlčala. Ale stačilo spomenúť rušenie spoja a do debaty sa zapojili aj tí, čo zdanlivo spali. V prvom vagóne cestoval aj rušňovodič, ktorý išiel do služby. „Hovoria, že máme sedemnásťtisícové platy. Ja som na železnici vyše tridsať rokov, ale taký plat by som veru chcel.“
Vlakvedúca vyťahuje výplatnú pásku. Základný plat 9200 korún. Všetko, čo má navyše, sú rodinné prídavky, príplatky za nočné služby, za nadčasy, víkendy a sviatky.
„Keď odídem z domu, neukážem sa tam aj tri dni. Mám síce akože voľno, ale musím prespať v cudzom meste na stanici na ubytovni, lebo tam prídem neskoro večer a skoro ráno odchádzam zasa do iného mesta. Oddych máme napríklad päť, šesť hodín, čo nie je zaplatené, no ja v tom čase nie som doma, ale sto kilometrov ďalej. Musím byť na železnici,“ vysvetľoval rušňovodič.
Pripojil sa ďalší kolega, ktorý cestoval do práce. „Tento vlak prišiel do Štúrova 7.39. O 8.56 išiel naspäť do Nových Zámkov. Keď spoj 8.56 zrušia, vlak sa tak či tak bude musieť dostať do Nových Zámkov, lebo popoludní zasa odchádza do Nitry. Takže buď pôjde prázdny, alebo ho pripoja k nejakému inému vlaku a s ním sa odvezie.“
Nové Zámky – Štúrovo
Jeden zo spojov, ktorý chcú zrušiť, vychádza z Nových Zámkov do Štúrova o 9.50. Vo štvrtok mal vlak štyri vagóny. Bol skoro prázdny. V prvom vagóne osem ľudí, v druhom desať, v ďalšom asi dvadsať, v poslednom bola väčšina sedadiel prázdna.
„V lete týmto spojom chodievam z Nových Zámkov každý deň, v zime trikrát do týždňa. Mám vinohrad pri Mužli. Ale je pravda, že cez týždeň nechodieva veľa ľudí. V sobotu je ich viac, lenže vtedy mám problém dostať sa na železničnú stanicu, lebo cez víkend autobusy v Nových Zámkoch vôbec nejazdia,“ hovoril dôchodca z Nových Zámkov. Sedel sám v kupé, do ktorého sa zmestí osem ľudí. Ďalšie kupé bolo prázdne, v ostatných sedeli tiež po jednom. „Ak tento spoj o 9.50 zrušia, budem musieť chodiť na vlak 6.42.“
Plnšie neboli ani ostatné vagóny. Sprievodca nebol veľmi zhovorčivý, povedal, že nevie, koľko ľudí vlak využíva. V Štúrove z vlaku, ktorý mal štyri vozne po 88 sedadiel, vystúpilo asi tridsať ľudí.
Topoľčany – Nitra
„Týmto spojom veľa ľudí nechodí,“ povedala predavačka lístkov a výpravkyňa v jednej osobe na stanici v Ludaniciach, cez ktorú prechádza spoj do Nitry. Z Topoľčian vyráža o 12.21. Na zasneženej ludanickej stanici nastupovali do vlaku s piatimi vagónmi dvaja ľudia.
V prvom už sedeli štyria, ktorí sa viezli z Topoľčian. Jeden sa hádal so sprievodcom. Muž s vyzlečenou vetrovkou sa sťažoval, že mu je zima. Odmietal si presadnúť do druhého, prekúreného vagóna, ktorý bol poloprázdny. „Ja chcem sedieť tu. A je mi zima. Viete, čo sa stalo s vlakvedúcim na inej trase, na ktorého som sa sťažoval, že bola vo vagóne zima? Už nejazdí,“ vyhrážal sa chlapík.
Obedňajší vlak z Topoľčian do Nitry bol ešte prázdnejší ako ten z Nových Zámkov do Štúrova. „Veľa ľudí ním nechodí, ale je mi ľúto, že ho chcú zrušiť. Je ideálny pre spoj do Bratislavy. Nie som veľmi za rušenie spojov, aj keď som pravicovo orientovaný,“ hovoril Bratislavčan Miroslav Petrík. „Aj s prestupovaním som z Topoľčian v Bratislave za dve hodiny aj niečo.“ Hneval sa, že rušia lokálku medzi Zbehmi a Radošinou. „Tam to trochu poznám, v rannej špičke jazdí úplne plná.“
V dedinách medzi Topoľčanmi a Nitrou pristúpilo zopár ľudí. V poslednom vagóne sedelo až šestnásť pasažierov. „Chodievam na popoludňajšiu zmenu do Nitry,“ hovoril muž, ktorý nastupoval v Lužiankach. „Zdá sa mi, že rušia vlaky preto, že niektoré SAD-ky už sprivatizovali ľudia, čo majú kamarátov vo vláde. Keď zrušia vlaky, budú mať ešte viac zákazníkov v autobusoch. Ale vlaky nahradiť nedokážu. Keď bola minule snehová kalamita, všetky autobusy stáli a tento spoj bol plný.“ Vo štvrtok v Nitre vystúpilo z vlaku asi dvadsať ľudí.
RICHARD FILIPKO