
Pán prsteňov - most do nového veku Hollywoodu.
FOTO - ARCHÍV
Každý, kto ich chce nafilmovať, má problém. Jediný herec ako-tak vhodných rozmerov by bol Danny DeVito, ale ten sa do fantastického filmu veľmi nehodí. Režisér Peter Jackson však žiadny problém nemá. Pretože má - počítače. Spolu presne dvesto vysokovýkonných počítačov, obsluhovaných stoštyridsiatimi počítačovými animátormi.
Hobbitov hrajú herci normálnej výšky, len stlačení počítačmi. V roku 1977 sa Peter Jackson už raz pokúšal stvárniť hobbitov pomocou veľmi nákladných špeciálnych kreslených trikov, ale nimi nikoho nepresvedčil. Že hobbiti dnes prichádzajú s takou masívnou podporou počítačov, je len vyústenie logického vývoja: Jurský park prišiel ako prvý veľký hit s digitalizovanými efektmi, ďalším míľnikom boli Hviezdne vojny. Hobbiti už sú takmer kompletne digitalizovaní.
Boli a budú

Americká a zrejme i celosvetová premiéra prvého diela Tolkienovej trilógie je naplánovaná na december tohto roku. Lenže šou sa začala už teraz. V Amerike a Európe rastie mánia, ktorá má podľa filmovej kritiky prekonať Hviezdne vojny.
Dvanásteho januára začala na adrese www.lordoftherings.net fungovať internetová stránka k filmu s upútavkou a rozhovorom s režisérom Jacksonom. Po prvom dni mala stránka 41 miliónov návštev. Internetové linky sa zapchali ako diaľničná križovatka počas špičky. Niečo také tu ešte nebolo. Mnohí návštevníci boli aj sklamaní, grafiku síce väčšinou chválili, ale sťažovali sa na neprehľadnosť a nedostatok infomácií. Ale boli tam, a znovu budú. Mimochodom, divákom zvlhli oči pri európskej premiére upútavky s dĺžkou minúta a štyridsaťsedem sekúnd.
Spoločná kyberstrecha
Internetová stránka sa permanentne aktualizuje, rozširuje, pribúda rozhovorov s tvorcami, fotografií, videí a audioklipov a chatov - návštevníci si môžu podebatovať s osobnosťami okolo hobbitov. K dispozícii je interaktívna mapa Tolkienovej Stredokrajiny, tematické šetriče obrazovky a linky na stovky ďalších tematických tolkienovských stránok, ktoré vytvorili skupiny nadšených tolkienistov z celého sveta.
Dodnes sa tejto téme venuje viac ako 400 webových stránok a ďalšie sa sústreďujú na tolkienovskú problematiku: na www.25hobbits.com je rebríček tolkienovských stránok zostavený podľa popularity. Tie sa teraz dostávajú pod spoločnú kyberstrechu.
Hystéria s hrôzou
Denník The New York Times tvrdí, že Hollywood dlho pristupoval k novému médiu internetu s rešpektom. Až pred niekoľkými rokmi ho začal využívať ako svoj marketingový priestor.
Dieru do sveta v tomto zmysle urobila nebývalo bohatá internetová stránka k filmovému hororu Záhada Blair Witch, nakrútenému celkom nehollywoodskym spôsobom, ktorá navnadila nečakane veľké množstvo potenciálnych záujemcov.
Práve z nej si vzali príklad marketingoví stratégovia spoločnosti New Line Cinema. Internetové predkrmy k chystaným filmom sa však doteraz spúšťali nanajvýš tri mesiace pred premiérou a doteraz ešte nikdy neboli také bohaté a starostlivo pripravované ako pri kampani k Tolkienovi.
Pravoverní fanúšikovia Pána prsteňov sledujú túto hystériu s hrôzou - ale na ich zvedavosť sa dá spoľahnúť. Tolkienova trilógia, napísaná v päťdesiatych rokoch, vyšla v štyridsiatich jazykov. Milovníci Tolkiena vidia, že ich predsa len exkluzívny klub sa bude musieť deliť o hobbitov s masami filmových divákov, ktorí nikdy nebudú čítať tri diely Tolkiena. Na druhej strane sa tešia, že ich obľúbenec získa v supermasívnej kampani množstvo uctievačov, a z nich iste i pár skalných.
Veľkolepé predjedlo k filmu bude ďalej rásť a obmieňať sa. „Obnovenú premiéru internetovej stránky zabezpečí pre spoločnosť New Line Cinema významný partner zo sveta on-line RealNetworks, ktorý má svojou silou zasiahnuť do diania off-line. Má sa postarať o voľné superdiaľnice, ktoré zabezpečia prístup k Pánu prsteňov viac ako päťdesiatim miliónom potenciálnych návštevníkov,“ napísali v The New York Times.
„Keď je internetová stránka hit, vzbudí chuť aj mimo počítača,“ predpokladá expert na internetový trh Idil Cakim v nemeckom týždenníku Der Spiegel. Či chuť vydrží po celé tri roky, nikto nevie.
ANDREA PUKOVÁ & MARTA FRIŠOVÁ
Ukážky z filmu možno nájsť v januárovej edícii cd-romu časopisu CDtip.