Bratislava 3. februára (TASR) - Združenie daňových poplatníkov Slovenska (ZDPS) v súvislosti s generálnym štrajkom na železnici vyzýva Centrálny štrajkový výbor na okamžité ukončenie štrajku a obnovenie prevádzky oboch železničných spoločností.
Vo vyhlásení ZDPS sa ďalej uvádza, že iba ukončenie štrajku zo strany Odborového združenia železničiarov (OZŽ) a čo najrýchlejšie a komplexné doriešenie problémov súvisiacich s financovaním výkonov železníc zo strany vlády SR, je v záujme nielen zamestnancov ŽSR a ZSSK, ale najmä v záujme občanov ako daňových poplatníkov.
ZDPS preto vyzýva vládu SR, aby neustúpila nátlakovým akciám železničných odborárov. Od opozičných politických strán žiada zodpovednosť, pretože každé povzbudenie štrajkujúcich znamená zvyšovanie nákladov, ktoré v konečnom dôsledku zaplatia daňoví poplatníci.
Aj keď deklarovaným cieľom štrajkujúcich je najmä zrušenie rozhodnutia o zastavení dopravy na 25 regionálnych tratiach, ZDPS považuje za skutočný motív štrajkujúcich snahu o konzerváciu do budúcnosti neudržateľnej situácie na železnici.
ZDPS dlhodobo upozorňovalo na potrebu zásadnej a radikálnej reformy verejných financií, ktorých významnou výdavkovou položkou sú aj úhrady služieb vo verejnom záujme, teda v prípade železníc osobnej železničnej dopravy. Nereformovanie verejných financií v minulých rokoch prispelo k tomu, že sa problémy súvisiace s financovaním železničnej dopravy naakumulovali do tej miery, že dnešná oprávnená snaha vedenia železníc tento problém riešiť vyvolala neadekvátnu reakciu zo strany OZŽ.
ZDPS považuje štrajk na železnici za nelegálny spôsob. Odboroví predstavitelia zamestnancov nereformovaných železničných podnikov si štrajkom zo štátneho rozpočtu, teda z vreciek miliónov daňových poplatníkov vynucujú prostriedky na financovanie ich neefektívnej prevádzky a na ochranu ich vlastných neopodstatnených privilégií. Podľa ZDPS sú železnice dlhodobo čiernou dierou verejných financií, do ktorých odtekajú od daňových poplatníkov miliardy korún, pričom efektívnosť ich vynakladania je nízka. O tom svedčí skutočnosť, že od roku 1995 zaznamenali železnice päťnásobne vyšší rast nákladov než rast tržieb.
Vyhlásenie poskytol predseda ZDPS Ján Oravec.