Z krajín V4 sa Slováci a Česi reklamou nechajú ovplyvniť najviac
BRATISLAVA 2. februára (SITA) - Nákup na základe reklamy priznávajú z občanov krajín V4 najčastejšie Slováci (40,8%) a Česi (37,9%). Poľská verejnosť sa k takýmto nákupom priznáva v 32 percentách. Viac ako 70 percent Maďarov deklaruje názor, že na základe
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
reklamy nekúpili nič. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Taylor Nelson Sofres (TNS) Factum Praha, ktorý uskutočnila v novembri 2002 na Slovensku, v Česku, Maďarsku a v Poľsku na vzorke približne 1 000 respondentov starších ako 15 rokov v každej krajine. TNS Factum Praha pokračuje v dlhodobom prieskume nezávislej českej agentúry pre výskum trhu Marktest.
Najmenej tolerantní sú respondenti vo všetkých krajinách k reklame na cigarety a tabakové výrobky. Na Slovensku, v Maďarsku a Poľsku považuje úplný zákaz tejto reklamy za potrebný 43 až 48 percent ľudí a necelých 30 percent požaduje určité obmedzenia. V ČR je za úplný zákaz 35 percent. Vyslovene liberálny postoj zastáva vo vzťahu k reklame na cigarety a tabakové výrobky iba 13 až 18 percent respondentov. Za zložité považuje posúdenie tejto otázky 9 až 14 percent opýtaných v jednotlivých krajinách.
Úplný zákaz reklamy na lieky sa najčastejšie vyžaduje v Maďarsku a Poľsku, ale nepresahuje 13 percent. V Čechách a na Slovensku tento názor zastáva iba 5 percent opýtaných. Najčastejšie, zhruba na 40 percent, vládne vo všetkých krajinách názor, že táto reklama je možná s istým obmedzením. Iba v Poľsku zastáva približne rovnaké percento názor, že každý môže robiť reklamu, akú chce. Pomerne vysoké percento respondentov vo všetkých krajinách (17 až 25%) sa k tejto otázke nevyjadrilo, pretože ju považujú za príliš zložitú a oni sa nepovažujú za kompetentných k jej posúdeniu.
Najtolerantnejšie sa k využívaniu erotických a sexuálnych motívov v reklame vyjadrovali Česi, ktorí najčastejšie uvádzali, že sa im využívanie týchto motívov páči (17,2%) a najmenej často vyžadovali ich zákaz (9,7%). Relatívne najviac sú pobúrení Poliaci (17,4%), rovnakému percentu maďarskej populácie sa tieto reklamy tiež nepáčia, ale nie natoľko, aby ich chceli zakázať. Česi a Slováci najčastejšie uvádzajú, že sa im takéto motívy páčia, pokiaľ majú nejaký vzťah k výrobku (35%), Maďarom a Poliakom sa častejšie nepáčia, ale neprekážajú im.