Utorok, 22. jún, 2021 | Meniny má PaulínaKrížovkyKrížovky

Ak nedôjde k dohode o štrajku, minister dopravy predpokladá krach ZSSK i ŽSR

Bratislava 2. februára (TASR) - Podmienkou ukončenia štrajku zo strany odborárov je zachovanie osobnej dopravy na regionálnych tratiach podľa platného ...

Bratislava 2. februára (TASR) - Podmienkou ukončenia štrajku zo strany odborárov je zachovanie osobnej dopravy na regionálnych tratiach podľa platného grafikonu počas najbližších 2 - 3 mesiacov. V priebehu tohto obdobia chcú odborári participovať na príprave legislatívnych krokov na prechod tratí pod VÚC a proces transformácie železníc. V dnešnej relácii TV Markíza Na telo to uviedol predseda Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Jozef Schmidt.

Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča železničným štrajkom denne (za 24 h) vznikajú obom spoločnostiam priame škody vo výške asi 90 miliónov Sk, z toho Železničnej spoločnosti (ZSSK) asi 65 miliónov a Železniciam SR (ŽSR) ďalších 25 miliónov Sk. Do dnešného večera tak podľa P. Prokopoviča vzniknú železniciam priame škody vo výške 180 miliónov Sk. K nim podľa neho treba pripočítať ďalšie straty, vyplývajúce z poklesu počtu zákazníkov, ako aj straty spoločností, závislých od výkonov železníc.

Skryť Vypnúť reklamu

Odborári na seba podľa J. Schmidta neberú zodpovednosť za vzniknuté škody, keďže ide o ich ako občanov SR ústavné právo. Financovanie vzniknutých strát počas štrajku je podľa odborového predáka otázkou pre ministra dopravy.

Minister počas relácie pripustil, že ak nedôjde k dohode, je celkom pravdepodobný krach oboch spoločností. "Je celkom možné, že k tomu dôjde," povedal, pričom pripomenul, že štrajkujúcich odborárov upozorňoval už pred prvým štrajkom na možné dôsledky situácie. Podľa neho prípadný nútený správca sa so železničiarmi "nebude hrať" tak, ako k nim pristupuje vedenie ZSSK. "Preto tvrdím, že železničiari idú proti sebe," zosumarizoval P. Prokopovič.

V prípade, že štrajk potrvá dlhší čas, P. Prokopovič nevylúčil, že existujú aj iné spôsoby riešenia situácie ako rokovanie: "Ja by som však do týchto dimenzií nešiel," uviedol.

Skryť Vypnúť reklamu

Rušenie osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach je podľa ministra systémovým opatrením v rámci transformačného procesu slovenských železníc, ktorého cieľom je zastaviť rast nových dlhov, po čom by mali následne byť prijaté opatrenia na rušenie starých dlhov.

Podľa zástupcu odborárov príčinou rastu dlhov sú štátom neuhradené výkony vo verejnom záujme v objeme približne 18 miliárd Sk. Štát podľa J. Schmidta hradil tieto dlhy dlhé obdobie iba čiastočne, ostatné vykrýval úvermi.

Celková zadlženosť železníc dosahuje podľa P. Prokopoviča 48,7 miliardy Sk. Vznik dvoch tretín celkového dlhu, ktoré sa v železniciach vytvorili v rokoch 1998 až 2002, odôvodnil minister "osobami ministerky financií a generálneho riaditeľa ŽSR", ktorými v tom období neboli osoby zo SDKÚ.

Skryť Vypnúť reklamu

Za štrajkom nie je žiadne politické pozadie, ani príprava na generálny štrajk, argumentoval na poznámku o jasnom politickom pozadí ministra P. Prokopoviča predák odborárov. Podľa J. Schmidta za akciou je 65 000 podpisov občanov a 180 podpisov primátorov miest a obcí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  8. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  5. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  9. Legislative intention - recodification of the corporate law
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 9 358
  2. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 009
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 528
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 450
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 810
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 191
  7. Po Slovensku na motorke 4 009
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 988
  9. Crème de la crème po slovensky 3 240
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Rozhovory ZKH: Beata Balogová, Arpád Soltész, Zoltán Szalay a Márk Finta.

Podľa IPI existuje v Maďarsku koordinovaný systém cenzúry.


a 2 ďalší 21 h

Záchvat svedomia predstieral už pred dvoma týždňami, ale reálne chcel byť potichu poslancom do konca júna.