Bratislava 1. februára (TASR) - Železnice SR (ŽSR) a Železničná spoločnosť (ZSSK) potvrdili celoštátny charakter časovo neobmedzeného štrajku, ktorý v piatok v noci spustili železničné odbory.
Železničná doprava je tak na zatiaľ neznámy čas zastavená v celej sieti ŽSR. Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského je pritom akúkoľvek zmenu možné očakávať až o ôsmej hodine ráno, kedy sa na železnici menia pracovné zmeny.
"Do štrajku sa zapojili všetky rozhodujúce uzly ako Bratislava, Žilina, Zvolen, Košice. Aj keď sa menšia časť staníc do štrajku nezapojila, celkovú prevádzkovú situáciu na železnici to nemôže ovplyvniť," informoval M. Čikovský. Z rušňovodičov v službe, ako uviedol, sa väčšina do štrajku zapojila.
ZSSK na základe vyhlásenia generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Saxu o nezákonnosti štrajku pracovníkov ŽSR pôvodne predpokladala, že časť zamestnancov ŽSR zostane v službe a zariadenia železníc a stanice budú v prevádzke. V takomto prípade by bolo možné aspoň čiastočne obnoviť dopravu na železnici. Podľa M. Čikovského by ZSSK prednostne vypravila medzinárodné vlaky vyšších kategórií (EC, IC) a následne expresné vlaky a rýchliky. Prednostne by bola zabezpečená tiež strategická nákladná doprava. Podľa predsedu Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Jozefa Schmidta by sa však doprava mohla čiastočne obnoviť až po konzultácii a prerokovaní s CŠV a krízovým štábom, keďže takýto krok nie je možné urobiť bez koordinácie jednotlivých činností na železnici.
Železnice sa tak zatiaľ nedostavajú ani k čiastočnému obnovenú dopravy. ZSSK pritom denne vypravia 10 vlakov kategórie EuroCity, 8 vlakov InterCity, 9 vlakov kategórie Express, 95 rýchlikov, 41 zrýchlených vlakov, 12 vlakov EuroRegio a takmer 1 900 osobných vlakov. Spolu je to 2075 vlakov. Denne sa v rámci osobnej železničnej dopravy prepraví 170 000 cestujúcich a ročne je to takmer 59,5 milióna ľudí.
Do prvého 6-hodinového štrajku železničných odborov sa zapojilo viac než 70 % železničiarov. Zúčastnilo sa ho vyše 70 % zamestnancov dopravnej cesty a 71,6 % dielenských pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK. S najväčšou, až takmer 88-% účasťou pritom prebiehal štrajk v obvode zvolenskej Správy riadenia dopravy. Potom nasledovala žilinská správa s takmer 85 %, trnavská so 77-% účasťou a najmenej, len 48 % zamestnancov sa na štrajku zúčastnilo v obvode košickej správy.