Z histórie Fiatu

Čo je dobré pre Fiat, je dobré aj pre Taliansko, tvrdil kedysi profesor Valleta, nástupca Giovanniho Agnelliho I., zakladateľa automobilky, a predchodca jeho vnuka Gianniho Agnelliho II. Fiat (založený v roku 1899) si vedel obhájiť svoje nezávislé miesto

pri každom režime a každej vláde.

* V časoch rozkvetu sa mu hovorilo štát v štáte, hoci to bola skôr monarchia v štáte, lebo výšku zisku z výroby jedného automobilu poznal vlastne len Valleta. Až Gianni sa svojimi sviežimi myšlienkami postaral o decentralizáciu firmy.

* V päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch ponúkol Fiat mnohé pracovné príležitosti, najmä južanom. Fiat 500 bol v tých rokoch symbolom talianskej motorizácie. V šesťdesiatych rokoch bol Fiat jedným z najväčších producentov áut v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

* V sedemdesiatych rokoch zasiahli automobilku sociálne nepokoje. V roku 1974 bol Agnelli donútený podpísať dohodu o pohyblivom rebríčku platov. Kríza bola prekonaná len na čas. V roku 1979 Fiat prepustil 61 pracovníkov podozrivých z prepojenia na teroristov.

* V roku 1980 podnik paralyzoval 35-dňový štrajk. Vzápätí vyšlo do ulíc 40 000 ľudí, ktorí požadovali právo na prácu. Pre spoločnosť to bol šok, sociálne hnutie razom zmenilo smer. Fiat bol načas zachránený. Počas nasledujúcich piatich rokov však rukami teroristov zahynuli štyria riadiaci pracovníci a 27 ich bolo vážne zranených.

* Začiatkom 90. rokov Fiatom otriasla vojna v Golfskom zálive.

* V roku 1996 Agnelli odstúpil z postu prezidenta firmy, ostal však jej čestným predsedom.

SkryťVypnúť reklamu

* Aj keď boli začiatkom nového storočia prepustené desiatky tisíc zamestnancov, produkcia neustále klesala a výrobné náklady stúpali, Agnelli odmietal predať Fiat americkej spoločnosti General Motors.

* Pred piatimi rokmi vyrobil Fiat 700 000 áut, minulý rok len 300 000. V tomto roku to bude len 150 000 - ak všetko pôjde dobre. Súčasný šéf Paolo Fresko a Gianniho brat Umberto, ktorý by mal vedenie prevziať na jar, vážne uvažujú o ponuke General Motors. Rodinný klan zatiaľ stále vlastní vo Fiate rozhodujúci 33-percentný podiel.

* Po smrti Agnelliho cena akcií automobilky stúpla.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 344
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 912
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 169
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 751
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 218
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 696
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 607
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu