Z histórie Fiatu

Čo je dobré pre Fiat, je dobré aj pre Taliansko, tvrdil kedysi profesor Valleta, nástupca Giovanniho Agnelliho I., zakladateľa automobilky, a predchodca jeho vnuka Gianniho Agnelliho II. Fiat (založený v roku 1899) si vedel obhájiť svoje nezávislé miesto

pri každom režime a každej vláde.

* V časoch rozkvetu sa mu hovorilo štát v štáte, hoci to bola skôr monarchia v štáte, lebo výšku zisku z výroby jedného automobilu poznal vlastne len Valleta. Až Gianni sa svojimi sviežimi myšlienkami postaral o decentralizáciu firmy.

* V päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch ponúkol Fiat mnohé pracovné príležitosti, najmä južanom. Fiat 500 bol v tých rokoch symbolom talianskej motorizácie. V šesťdesiatych rokoch bol Fiat jedným z najväčších producentov áut v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

* V sedemdesiatych rokoch zasiahli automobilku sociálne nepokoje. V roku 1974 bol Agnelli donútený podpísať dohodu o pohyblivom rebríčku platov. Kríza bola prekonaná len na čas. V roku 1979 Fiat prepustil 61 pracovníkov podozrivých z prepojenia na teroristov.

* V roku 1980 podnik paralyzoval 35-dňový štrajk. Vzápätí vyšlo do ulíc 40 000 ľudí, ktorí požadovali právo na prácu. Pre spoločnosť to bol šok, sociálne hnutie razom zmenilo smer. Fiat bol načas zachránený. Počas nasledujúcich piatich rokov však rukami teroristov zahynuli štyria riadiaci pracovníci a 27 ich bolo vážne zranených.

* Začiatkom 90. rokov Fiatom otriasla vojna v Golfskom zálive.

* V roku 1996 Agnelli odstúpil z postu prezidenta firmy, ostal však jej čestným predsedom.

SkryťVypnúť reklamu

* Aj keď boli začiatkom nového storočia prepustené desiatky tisíc zamestnancov, produkcia neustále klesala a výrobné náklady stúpali, Agnelli odmietal predať Fiat americkej spoločnosti General Motors.

* Pred piatimi rokmi vyrobil Fiat 700 000 áut, minulý rok len 300 000. V tomto roku to bude len 150 000 - ak všetko pôjde dobre. Súčasný šéf Paolo Fresko a Gianniho brat Umberto, ktorý by mal vedenie prevziať na jar, vážne uvažujú o ponuke General Motors. Rodinný klan zatiaľ stále vlastní vo Fiate rozhodujúci 33-percentný podiel.

* Po smrti Agnelliho cena akcií automobilky stúpla.

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 18 357
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 936
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 958
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 462
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 431
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 944
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 504
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu