Bratislava 31. januára (TASR) - Upozornenia Železničnej spoločnosti (ZSSK), že výpadky z tržieb z dlhotrvajúceho štrajku si vyžiadajú krátenie miezd či hromadné prepúšťanie, považujú železničné odbory za zastrašovanie, ktoré má ovplyvniť zapojenie zamestnancov do pripravovaného časovo neobmedzeného štrajku.
"Sme znechutení, keď namiesto hľadania konštruktívnych riešení pre zachovanie prevádzky na regionálnych tratiach dochádza k takýmto vyhrážkam," konštatuje predseda centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt s tým, že od železníc žiadajú len to, aby zrušenie dopravy na 25 tratiach odložili o niekoľko mesiacov, počas ktorých sa vytvoria podmienky na ich kontinuálne prebratie VÚC. "Posun zrušenia prevádzky by železnice stálo niekoľko sto miliónov, oni to však úplne odmietajú a stavajú voči tomu miliardové straty, ktoré spôsobí náš štrajk," pokračuje J. Schmidt.
Účasť zamestnancov železníc na prvom 6-hodinovom štrajku, ktorý sa uskutočnil v stredu, presiahla úroveň 70 %. "Dúfam, že zamestnanci si aj po týchto vyhrážkach uvedomia, o čo tu vlastné ide a do štrajku pôjdu znovu," reaguje na možnosť nižšej účasti J. Schmidt. Odborový predák navyše upozorňuje, že prípadným prepúšťaním z dôvodu strát počas štrajku bude následne ohrozené napĺňanie tých výkony v osobnej i nákladnej doprave, ktoré mali železnice pôvodne naplánované.
ZSSK zverejnila, že výpadky na tržbách z dlhodobejšieho štrajku v objeme presahujúcom 1,3 miliardy Sk budú musieť riešiť plošným znížením platov všetkých zamestnancov minimálne o 25 % alebo prepúšťaním asi 5 100 pracovníkov bez sociálnych kompenzácií. Každý deň ostrého štrajku im totiž spôsobí v osobnej doprave výpadok tržieb asi 27 miliónov Sk a v nákladnej doprave 66 miliónov Sk. Veľkým rizikom je odklonenie tovarových tokov. V tranzite pôjde o straty 683 miliónov Sk a v dovoze, vývoze a vnútroštátnej doprave by strata z plánovaných výkonov predstavovala 637 miliónov Sk.