Bratislava 31. januára (TASR) - Železnice SR (ŽSR) pri vynakladaní prostriedkov na výstavbu a rekonštrukciu bytov a hospodárení s bytovým fondom porušili niekoľko zákonov, nariadenie vlády a tiež vlastné smernice. Vyplynulo to z kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), ktorá sa zamerala na bytovú politiku ŽSR.
ŽSR napríklad porušili zákon o účtovníctve, keď svoje účtovníctvo týkajúce sa bytového fondu neviedli tak, aby verne zobrazovalo skutočný stav.
Nariadenie vlády o štátnych zárukách porušili ŽSR tým, že na financovanie výstavby polyfunkčných a bytových objektov na Šancovej, Murgašovej a Žabotovej ulici v Bratislave použili prostriedky z úverov zo štátnou zárukou v objeme 144,4 milión a Sk. Podľa vládneho nariadenia totiž možno o štátne záruky na úver požiadať len vtedy, ak finančné prostriedky z neho sú určené na rozvojový program, schválený vládou. Výstavba bytov takým nie je, zdôraznil podpredseda NKÚ Igor Malý.
Toto nariadenie ŽSR navyše porušili tým, že u zmlúv k úverom zo 4. júna 2001 neboli vytvorené podmienky pre kumuláciu zdrojov na splatenie záväzkov ŽSR vyplývajúcich z poskytnutých úverov a neboli uzavreté záložné zmluvy na majetok žiadateľa - ŽSR.
Pri hospodárení s bytovým fondom železnice niekoľkonásobne porušili svoje vlastné smernice, a to nielen zaradením do zoznamu uchádzačov ľudí, ktorí neboli zamestnancami ŽSR (napríklad zamestnancov Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií), ale aj pridelením služobných bytov takýmto osobám. K železničiarskym bytom sa takto dostali napríklad zamestnanec Kancelárie prezidenta, či zamestnanec Štátneho dráhového úradu, ktorý získal hneď dva byty. Tieto (jeden 1-izbový a jeden 3-izbový) následne spojil do jedného, čím získal byt s výmerou 151 štvorcových metrov.
Porušením vnútornej smernice je tiež pridelenie bytu za čas kratší ako jeden rok od podania žiadosti. Za necelé štyri mesiace takto prišla k bytu absolventka VŠ, ktorá sa v ŽSR zamestnala k 1. augustu 2001. Žiadosť o byt predložila 6. septembra a ten jej bol pridelený 28. decembra toho istého roka. Železnice prideľovali byty tiež zamestnancom, ktorí vlastnili alebo boli nájomníkmi iných bytov, čo je tiež v rozpore s ich smernicami.
Spomínaných bytov na Šancovej, Murgašovej a Žabotovej ulici v Bratislave sa týka ďalší problém. Od roku 1996 použili ŽSR na výstavbu a dostavbu týchto bytov a ich vybavenosť približne 558,83 milióna Sk. Dokončené byty však neboli zaradené ako služobné, ale ako byty nájomné, čím pri ich možnom odpredaji železnice vyprodukujú stratu do výšky 50 % nákladov.
ŽSR ďalej porušili zákon o správe majetku štátu, keď postupovali nehospodárne pri rekonštrukcii objektu a zariaďovania bytov na Bazovej ulici v Bratislave. Rekonštrukcia bola začatá v roku 1996 a celkové náklady na stavbu do polovice decembra minulého roka dosiahli 104,4 milióna Sk. Dva byty v tomto objekte majú postavený osobný výťah. Jeden z nich s plochou 178,5 štvorcového metra bol dokončený s možnosťou užívania od 21. decembra 2001. Nikdy však nebol využívaný, pričom v ňom bola vykonaná zmena užívania z bytových na prevádzkovo-kancelárske priestory.
Uvedený byt bol pritom v roku 2002 kompletne zariadený ako byt v hodnote 2,581 milióna Sk, tvrdí NKÚ. Súčasťou vybavenia je napríklad luster v jedálni za 125 706 SK, sedacia súprava v obývacej izbe za 164 882 Sk, lampa v obývacej izbe v hodnote 96 494 Sk, televízor, video, skrinka Hifi v hodnote 145 829 Sk, práčka so sušičkou za 61 992 Sk, textilné doplnky v kuchyni za 137 767 Sk, osem obrazov za 270 600 Sk a podobne.
Ako však doplnil I. Malý, niektoré porušenia zákonov nezakladajú trestnoprávnu zodpovednosť, preto NKÚ nedal podnet orgánom činným v trestnom konaní. "Tieto porušenia majú skôr morálny charakter," povedal. V prípade bytovej politiky ŽSR NKÚ uložil železniciam prijať návrh opatrení na odstránenie zistených nedostatkov a porušení do konca februára. Do konca júna potom musia ŽSR NKÚ predložiť správu o realizácii týchto opatrení.