Na bratislavskej hlavnej stanici sa celú stredu večer do neskorých hodín tvorili rady pred pokladnicami. Ľudia sa snažili kúpiť si lístky najmä na vzdialenejšie cesty ešte za starú cenu. „Stojím tu už štyridsať minút,“ hovorí o desiatej večer 26-ročný Jozef. Kupuje lístok do Brna. „Cestujem už zajtra, tak som si povedal, že to využijem a kúpim si lístok večer. Zjavne nie som jediný, komu to napadlo,“ konštatuje.
Rad sa posúval pomaly, ľudia žiadali lístky na cesty na konkrétne dátumy, komplikované prestupy, miestenky, ležadlá. Za starú cenu sa nakupovali týždenné, mesačné a štvrťročné lístky. Nielen preto, že sa zdražuje, ale aj preto, že bol koniec mesiaca.
Včera napoludnie bola stanica už omnoho prázdnejšia. Pred pokladnicami, z ktorých bola otvorená ako obvykle každá druhá, sa vytvárali podstatne menšie zástupy. Návaly bývajú až poobede a večer hlavne vo štvrtok a v piatok. Až deväť z desiatich ľudí prichádza do hlavného mesta za prácou.
Ján cestuje zo Želiezoviec do Bratislavy do práce každý týždeň. „Mám celkom dobrý príjem, zdraženie ma nezruinuje.“ Dvadsať korún navyše za každú cestu by však radšej dal na pivo.
Jeho priateľka Gabriela cestuje do Bratislavy do školy. Študenti majú päťdesiatpercentnú zľavu, cena za cestu sa jej aj tak zdá vysoká. Jej rovesníkom väčšinou tiež. Do 26 rokov môže aj neštudujúca mládež využívať Junior kartu, ktorá (ak si ju kúpi) jej každý lístok zlacní dnes už o 30 percent.
Na autobusovej stanici bolo aj deň pred zdražením, aj včera napohľad toľko ľudí ako obvykle. „Zdraženie platí oddnes, ale predávame ešte za staré ceny. Za nové začneme predávať možno o dva dni,“ dozvedeli sme sa pri pokladnici. Nové ceny mali aj na informáciách len na papieri, údajne ich ministerstvo dodalo neskoro.
Aj tu bol pred pokladnicou zástup ľudí. Na otázku, prečo je otvorená len jedna domáca pokladnica a až tri zahraničné, odpovedala pokladníčka: „Lebo na vnútroštátne linky si môžete lístky kúpiť aj v autobuse a do zahraničia len u nás.“ Pristavil sa sem-tam jeden človek.
(mar, fw)