DOPRAVA: Dlhodobejší štrajk spôsobí problémy najmä exportérom
BRATISLAVA 30. januára (SITA) - Pripravovaný štrajk železničiarov ohrozí slovenské výrobné podniky. Časovo neobmedzený výpadok železničnej dopravy sa pravdepodobne dotkne najmä exportných firiem. Nie všetky podniky však budú mať problémy s dochádzkou prac
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
ovníkov, nakoľko obslužnosť niektorých regiónov dostatočne pokrýva autobusová doprava. Problémy, ktoré by dlhotrvajúci štrajk spôsobil, by sa týkali predovšetkým prevádzky závodov a zvýšenia prevádzkových nákladov, ale aj ťažkostí s plnením obchodných záväzkov. V prípade dlhodobejšieho štrajku železničiarov bude mať problémy aj výrobca primárneho hliníka Slovalco, a.s. Žiar nad Hronom, ktorý dováža hlavnú výrobnú surovinu kysličník hlinitý, zo slovinského prístavu Koper. V súčasnosti má zásoby tejto suroviny približne na dva týždne. Prípadné škody, ktoré by spoločnosti mohli vzniknúť, však presiahnu niekoľko stoviek miliónov korún. "Mohlo by dôjsť nielen k výpadku nepretržitej výroby, ale aj k odstaveniu elektrolýznych pecí, čím sa tieto výrobné zariadenia znehodnotia, a to je ešte dôležitejšie ako samotný výpadok výroby," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Slovalca Milan Veselý. Škody vyplývajúce z poškodenia dobrého mena firmy ako aj z možného prerušenia zmluvných kontraktov však nešpecifikoval. Ako dodal, "ak je to právne možné, budeme si u Železničnej spoločnosti (ZSSK) nárokovať náhradu škody". Železiarne Podbrezová, a.s. považujú pripravované zastavenie železničnej dopravy počas štrajku za nerozumný krok Centrálneho štrajkového výboru. Firma svojím odberateľom na železnici posiela mesačne viac ako 400 vagónov dodávok. Ako konštatoval generálny riaditeľ spoločnosti Vladimír Soták, absencia železničnej dopravy firme zabráni v plnení svojich obchodných záväzkov. "Nesplníme dodávku, čiže si ju nebudeme môcť fakturovať a v konečnom dôsledku nezinkasujeme peniaze, čo nám nabúra plán," dodal. Prípadné škody, ktoré by dlhodobejší štrajk spôsobil, by sa podľa Sotáka pohybovali v desiatkach miliónov korún. Ak tieto škody vzniknú, bude si podnik nárokovať ich náhradu od ZSSK. Podľa V. Sotáka je pripravované rušenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach nesystémové, ako však uzavrel, štrajk zasiahne každý exportný podnik. Železiarne vyvážajú zhruba 85 % svojej výroby. Na avizovaný štrajk železničiarov sa pripravujú aj Pohronské strojárne. Ako uviedol generálny riaditeľ podniku Marián Kmeť, najväčšie problémy by výpadok železničnej dopravy mohol spôsobiť v oblasti zásobovania. Strojárne majú v súčasnosti zásoby uhlia na zhruba dva týždne. "Ak by štrajk trval dlhšie, museli by sme energetické uhlie dovážať kamiónmi," dodal Kmeť s tým, že by sa tak prepravné náklady zvýšili dvojnásobne. V doprave zamestnancov štrajk vážnejšie problémy nespôsobí, pretože väčšina z 350 pracovníkov strojární na pracovisko dochádza autobusmi.