
Stojaci František Černý z Čechomoru (známy aj ako taxikár z Knoflíkářov) a Jarek Nohavica v šatni kabaretu.
r Petr Zelenka o svojom novom filme Rok ďábla, ktorého posledná klapka sa ozvala minulý týždeň.
S nakrúcaním filmu začal režisér kultových Knoflíkářov v máji a jeho premiéra je avizovaná na marec budúceho roku. Aj keď je film založený na konkrétnych ľuďoch a udalostiach, nepôjde o dokument. V mnohom sa má podobať Zelenkovej mystifikácii s názvom Mňága – Happy End.
Napriek režisérovým slovám o neurčitosti hlavného hrdinu, ústredná postava je zrejmá – Jarek Nohavica. Človek, ktorého tvorbu pozná celý národ. „Ale pozná niekto Jarka Nohavicu?“ pýta sa režisér. V tomto zmysle bude Rok ďábla príbehom človeka, ktorý sa postupne vymanil spod vplyvu alkoholu, nahrávacích spoločností a médií, ale zúfalo osamel. Ako sám hovorí: „Byť Nohavicom v roku 2000, to je najmä o samote.“
Petr Zelenka (1967) vyštudoval scenáristiku a dramaturgiu na pražskej FAMU. V rokoch 1990 a 1991 pôsobil ako dramaturg vo Filmovom štúdiu Barrandov, neskôr písal pôvodné televízne hry pre Českú televíziu. Debutoval v roku 1993 televíznym filmom Visací zámek 1982 – 2007. Výrazne na seba upozornil v roku 1996 celovečernou mystifikáciou o skupine Mňága a Žďorp, ktorú pretransformoval do filmu Mňága – Happy End. Za film Knoflíkáři získal Českého leva za réžiu i scenár, pričom film si pripísal i krištáľovú sošku za najlepší film roku 1997. Aj Mňága – Happy End mu priniesol rad ocenení, okrem iného Zlatého ledňáčka na plzenskom Finále 1997. Je autorom scenára k divácky mimoriadne úspešnej snímke Samotáři (r. David Ondříček, 2000).Nohavica mimo kontroly
Píše sa rok 1992. Zatiaľ čo Nohavicova tvorba doma zľudovela, autor zabúda vlastné texty. Na koncerte pred tisíckou divákov si nemôže spomenúť na slová pesničky Když mě brali za vojáka. Publikum sa snaží napovedať, ale Jarek Nohavica znovu a znovu začína neúspešne. Nakoniec s rozpakmi odchádza preč z pódia. Na druhý deň prijímajú Nohavicu na jeho vlastnú žiadosť do protialkoholickej liečebne v Prahe.
Začína sa Rok ďábla.
Ako vznikla Zelenkova spolupráca s Nohavicom? „Prišiel som za ním v septembri minulého roku a povedal som: ‘Chcel by som o tebe nakrútiť film‘. Odpovedal, aby som mu zavolal a zobral si niekoľko dní na rozmyslenie. Vedel, že sa tým odovzdá do ľubovôle kohosi iného. Vedel, že ak prikývne, už nemôže nič ustrážiť. Vyzná sa v tom natoľko, že vie, že ak s ním začnem nakrúcať, stratí kontrolu. Taktiež som mu zdôraznil, že do jeho súkromia zasahovať nebudem. To ma ani nezaujímalo. Karla Plíhala som oslovil cez Petra Fialu, ktorý mu vysvetlil, ako prebiehalo nakrúcanie filmu Mňága – Happy End. Vlastne ani neviem, ako sa to celé stalo. Kedy bol ten moment, že sme si ‘plácli‘.“
Scenár v pohybe
„Spolupráca s Petrom Zelenkom, ktorú sme si vyskúšali v minulom roku na krátkom filme Powers, je pomerne náročná. Petr vyžaduje pre svoje filmy rozmanité prostredia. Scenár sa často mení ešte v priebehu nakrúcania, takže je to pre produkciu občas tvrdý oriešok. Nakrúca však rýchle a využije pritom všetky možnosti, ktoré má k dispozícii,“ hodnotí priebeh nakrúcania producent Pavel Strnad.
„Je to pravda,“ reaguje režisér. „Prácu urýchľoval aj fakt, že s Jarkom sme nič nekonzultovali. Nič nepotreboval vedieť. Dohodli sme sa len, že si budem čo najviac vymýšľať. To som privítal. Najlepšie sa hrá to, čo nie je úplne reálne. Ale žiadna cenzúra, ani z ich strany, ani z mojej, neexistuje. Neviem, prečo to vlastne robia, ale povedali mi, že mi nechcú kaziť film. Chcú len, aby to bolo pekné, nech si s nimi robím, čo chcem. Bolo to od nich veľkorysé a múdre.“
Dej filmu sa odohráva v rokoch 1992 až 2000 a v kamere Mira Gábora sa striedajú rekonštrukcie skutočných udalostí z rokov minulých a fiktívny dej. Súčasťou filmu budú aj pesničky Jarka Nohavicu a Čechomoru, ktoré sa nakrúcali na koncertoch ich spoločného turné po ČR.
Posledným koncertom tejto šnúry v stredu 4. júla na pražskej Brumlovke vyvrcholilo aj nakrúcanie filmu.
Muž s tajomstvom
a anjelom
Rozlúštil Petr Zelenka muža s tajomstvom? Áno. Spolu s členmi Čechomoru zistil, že Jarek Nohavica má svojho anjela! Anjela strážneho. Je ním introvertný pesničkár Karel Plíhal. Keď Plíhal zistil, v akom svetle ho Zelenka vidí, údajne povedal, že sa pôjde obesiť.
„Bol to skôr ľahký vtip,“ zaobľuje hrany režisér. „Karla Plíhala som nepoznal, poznal som jeho piesne a to, čo mi ľudia rozprávali. Nechal som sa teda inšpirovať tým, ako vyzerá a ako sa tvári. Samozrejme, že je to aj veselý človek a hovorí. Ale vo filme má rolu smutného, mlčanlivého anjela, ktorý sa bojí hovoriť, hrať, vystúpiť z auta. Bojí sa opustiť liečebňu a nakoniec exploduje.“
Jarek Nohavica – muž s tajomstvom, Karel Plíhal – extrémne krehký človek. Ďalšie obsadenie? „Jaz Coleman, to je rola, ktorú som pripísal, až keď som ho videl s Českomoravskou hudobnou spoločnosťou: je to veľké dieťa. Českomoravská je taká nádoba, do ktorej sa vlievajú rôzne vplyvy a ktorá pripúšťa najrôznejšie experimenty. Potom je tam postava, ktorú vytvoril holandský neherec. Stelesňuje alkoholika, čo začne znova piť. Vo filme má rolu komentátora deja.“
Tohle neřeš! – a je mi dobre
„Tohle neřeš!“ znie replika v podaní Evy Holubovej a Rudolfa Hrušínského ml. z poviedky Pitomci, ktorá je súčasťou Knoflíkářov. Replika, ktorá zľudovela. Replika s rozmerom kultu. „Samozrejme, je to odpozorované zo života,“ hovorí Zelenka. „Nič nie je lepšou inšpiráciou ako pozorne sledovať veci okolo seba. Vyskúšali sme to v scéne Pitomcov a celkom to fungovalo. Aj ja si často v živote poviem: Tohle neřeš, a je mi potom dobre.“
Knoflíkáři boli čiernou komédiou o malých ľuďoch všedného dňa, ktorí na konci tohto tak trochu bizarného 20. storočia dôverčivo vyjednávajú s osudom. Zelenka verí, že aj Rok ďábla bude poriadne čiernou a hádam aj komédiou.
„Mám rád filmy, ktoré sa snažia nad niečím zamyslieť,“ hovorí Petr Zelenka.
„Príbeh už nový nevymyslíte, ale dá sa ponúknuť priestor na úvahy a podnety, ktoré ľudí inšpirujú k rozmýšľaniu. O to sa usilujem. A aj aby to bolo trochu vtipné.“