Nezávislé hudobné značky, to je Urob si sám

Svetom vládnu veľké hudobné vydavateľstvá. Je ich päť, a tak niet divu, že interpreti nehrajú vždy to, čo by chceli. Malé vydavateľstvá sú v tomto prípade ostrovmi slobody, no len kým sa reč nezvrtne na finančné možnosti. Na Slovensku vznikajú a zanikajú


Richard Imrich (vľavo) a Martin Turzík. FOTO - RICHARD FRIEDMANN



malé značky priamo úmerne ekonomickej situácii. Momentálne ich funguje iba zopár. Jednou je Deadred Records, značka, za ktorou sa ukrývajú RICHARD IMRICH a MARTIN TURZÍK a na svetlo vyšli s kompiláciou domácej alternatívnej scény Veľké uši majú strach (vyšlo s časopisom Vlna). Ešte pred tým vydali EP vlastnej kapely Nylon Union.

Založili ste si vydavateľstvo, aby ste si mohli vydať vlastné skladby?

R. I.: „Vydavateľstvo môže vzniknúť až vtedy, keď vydá prvý nosič, takže sme ho uviedli takto.“

Ako sa propaguje malé vydavateľstvo?

M. T.: „Na internete máme webovú stránku so všetkými informáciami a niekedy vyrábame plagátiky - flyery. Distribúciu robíme prostredníctvom internetu aj cez obchody.“

Ktorý štýl hudby vydávate?

R. I.: „Naša kompilácia je profilom toho, čo by sme chceli vydávať. Väčšinou sú to ľudia, ktorí sa ozvali na našu výzvu pošlite nám tvorbu a my sme ich podľa subjektívneho vkusu povyberali.“

Aká hudba je hodná vašej značky?

M. T.: „Máme radi čisto elektronickú hudbu, aj kombinovanú so ‘živými‘ nástrojmi.“

Kladiete hudobníkom nejaké podmienky? Ak by k vám prišla napríklad Jana Kirschner?

R. I.: „(Smiech.) Nedávame si podmienky. Ak veríme, že sa hudba bude páčiť, a šťastná konštelácia hviezd nám pomôže, ideme do toho.“

M. T.: „Zvučným menám nemôžeme zabezpečiť podmienky ako veľké vydavateľstvo. Naše náklady sú 500 až 1000 kusov. Nemáme na promo do televízie, na billboardy. Sem-tam sa mihneme v rádiu alebo tlači. Takto fungujú malé labely všade vo svete. Človek nemôže očakávať zisk, skôr stratu. Snažíme sa udržať to na nule a robíme to len preto, že nás to baví. Neživíme sa tým, ja som dizajnér a Richard je čerstvý lekár. Žijeme štýlom zo dňa na deň.“

Platí to zo dňa na deň aj pre vydavateľstvo?

M. T.: „Platí. Našou filozofiou je DIY, čiže urob si sám - od vybavovania pošty cez maily až po tvorbu webovej stránky a robenie pesničiek.“

Môžete očakávať aj zisky?

M. T.: „Hádam áno, ale najprv treba vychovať ľudí, ktorí si budú naše veci kupovať. A to sa nedá za rok ani s jedným vydaným nosičom.“

Sťažuje vám život existencia hlavných vydavateľstiev?

M. T.: „Vidno ich všade, ale zase na trh dávajú hudbu pre úplne iných poslucháčov, než my. Naša cieľová skupina používa bežne internet, pohybuje sa v kluboch a pri výbere hudby sa nenecháva ovplyvniť stratégiami veľkých vydavateľstiev.“

Ako vnímate kampaň proti kopírovaniu hudby?

R. I.: „Kopírovanie zabíja vydavateľstvá alebo skôr ich zisk.“

Keby si ľudia začali kopírovať vaše cédečko?

M. T.: „Pokojne, nech si kopírujú. No myslím si, že ak ho dostanú s multimediálnou stopou s klipmi za deväťdesiatdeväť korún aj s farebným časopisom…“

Čo vydáte najbližšie?

M. T.: „Spolupracujeme s pražským divadlom M. U. T., ktorému chceme vydať soundtrack k predstaveniu. Použijeme na to nahrávky, ktoré nám zašlú muzikanti inšpirovaní scenárom.“

Vedeli by ste vydať aj album jedného interpreta alebo skupiny?

R. I.: „(Vzdych.) Zase je to otázkou financií, náklady sú veľké.“

M. T.: „Inou cestou je získať grant z nadácií. Očakávame, že zo soundtracku získame nejaké peniaze, za ktoré by sme chceli vydať ďalší titul.“

Predstava nezávislých vydavateľstiev sa spája s tvorivou slobodou. Ponúkate ju vy?

M. T.: „Nikomu nebudeme diktovať, ako ho má urobiť. Či ho má naspievať v slovenčine, či v angličtine. Možno by sme zasiahli v prípade nejakého nevkusného, poburujúceho obalu platne.“

Predstavitelia elektronickej hudby napriek tomu, že je ešte sama undergroundom, sa medzi sebou delia na nezávislých a komerčných. Ako sa to dá spoznať?

M. T.: „Nálepku komercia nedáva len predajnosť nosičov, niekto z majoritných vydavateľstiev si všimne muzikanta, ktorého potom vytiahnu hore. No komercia, to sú skladby prvoplánovo sa podlizujúce poslucháčom.“

DENISA VOLOŠČUKOVÁ

Najčítanejšie na SME


    Inzercia - Tlačové správy

    1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
    2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
    3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
    4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
    5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
    6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
    7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
    8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
    9. Inteligencia vo všetkom
    10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
    1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
    2. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
    3. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
    4. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
    5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
    6. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
    7. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
    8. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
    9. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
    10. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
    1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 866
    2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 597
    3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 862
    4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 410
    5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 963
    6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 716
    7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 516
    8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 104
    9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 318
    10. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 301
    PR články vašej firmy na tomto mieste ›

    Neprehliadnite tiež

    RETRO - AKO SA OSLAVOVAL 1. MÁJ

    Na prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

    Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

    Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop