Americká internetová spoločnosť Webvan Group vyhlásila tento týždeň bankrot. Krach spoločnosti, ktorá sa zaoberala predajom potravín prostredníctvom internetu, sa označuje za najväčší doterajší neúspech elektronického obchodu. Spoločnosť za necelé dva roky minula viac ako miliardu dolárov, ale ani napriek tomu sa jej nepodarilo udržať sa na trhu.
„Odchádzame z bojiska vyčerpaní a trošku zakrvavení, ale so vztýčenými hlavami,“ povedal hovorca spoločnosti Bud Grebey. Počas posledných mesiacov Webvan tvrdo bojoval o prežitie, ale keď sa mu minula hotovosť, vyhlásil sám na seba bankrot. Klesajúce objednávky a problémy so zháňaním nových zdrojov viedli k tomu, že Webvan postupne začal obmedzovať svoju činnosť a predávať aktíva.
Krach Webvanu znamená, že všetkých 2-tísic zamestnancov spoločnosti stratilo prácu a spoločnosť prestane zásobovať svojich 750-tisíc aktívnych zákazníkov. Spoločnosť teda ruší všetky svoje aktivity a dodáva, že ani neplánuje v niektorej z nich v budúcnosti pokračovať. Teraz jej ostáva už len speňažiť svoj majetok a stiahnuť akcie z burzy cenných papierov Nasdaq, kde ich hodnota ešte v novembri 1999 dosahovala skoro 9 miliárd dolárov.
Spoločnosť začala pôsobiť v roku 1999 a rýchlo sa zaradila medzi popredné internetové spoločnosti. Investori do Webvanu vložili 800 miliónov dolárov, ale zatiaľ na svojej investícii ešte nič nezarobili. „Verím, že v inom prostredí by sa náš podnikateľský model ukázal ako úspešný,“ povedal výkonný riaditeľ spoločnosti Robert Swan.
Krach spoločnosti Webvan, bývalého symbolu neobmedzených možností internetu, alebo aj ďalších elektronických potravín ešte neznamená, že predaj ovocia a zeleniny prostredníctvom počítačovej siete sa nemôže ujať. Podľa analytikov sa však ako úspešnejší ukazuje model, keď už existujúca sieť obchodov umožní svojim klientom nakupovať aj cez internet. Dôkazom je napríklad britské Tesco, ktoré má v súčasnosti milión registrovaných internetových zákazníkov. Ročne nakúpia za 300 miliónov libier a spoločnosť je v tejto oblasti dokonca zisková.
(gk)