Štát opäť nezvláda financovanie diaľnic

BRATISLAVA – Po tom, čo sa v minulom roku javilo financovanie výstavby diaľnic ako jedno z najhladších v histórii samostatnej SR, vznikajú pri uhrádzaní prác stavebným firmám opäť komplikácie.

BRATISLAVA – Po tom, čo sa v minulom roku javilo financovanie výstavby diaľnic ako jedno z najhladších v histórii samostatnej SR, vznikajú pri uhrádzaní prác stavebným firmám opäť komplikácie.

„Žiaľ, musím povedať, že faktúry za práce vykonané v máji, ktoré boli splatné k 15. až 20. júnu, neboli dodnes uhradené. Peniaze medzi ministerstvom financií a Štátnym fondom cestného hospodárstva neprúdia,“ potvrdil šéf Doprastavu Ivan Šesták.

Podľa neho začali stavebné firmy pociťovať problémy, keď sa začalo hovoriť o zrušení Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH). Vláda mala v úmysle zrušiť ho k prvému júlu. Takýto návrh však zatiaľ do parlamentu neprišiel. „Predtým fond vybavoval pôžičky v predstihu a platby boli hladké. Teraz sa zdá, že jeho právomoci akoby neprešli nikam a problémy budú zrejme pokračovať aj v lete – počas hlavnej stavebnej sezóny,“ skonštatoval Šesták.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Doprastv zatiaľ neuvažuje o zastavení prác. Za oneskorené platby si môžu stavebné firmy žiadať penalizáciu, lebo im vznikajú dodatočné náklady. Peniaze si musia požičiavať v bankách. „Pokiaľ ide o zdržanie štrnásť dní, dá sa to uniesť, ale ak by to mal byť dlhodobý jav, prejaví sa to aj na zamestnanosti,“ dokončil Šesták. Neistotu pociťujú najmä menšie firmy, ktoré sú od výstavby diaľnic životne závislé. V súčasnosti na diaľniciach pracuje celkovo sedem– až osemtisíc ľudí. Podľa prepočtov rezortu dopravy by mohol výpadok jednej miliardy vo výstavbe diaľnic a ciest znamenať stratu až tisíc pracovných miest.

Riaditeľ ŠFCH Martin Križan spája problémy so zavedením nového systému financovania výstavby diaľnic. „Od januára sa totiž vykonáva cez emisiu štátnych dlhopisov a konečné rozhodnutie o pridelení prostriedkov za stavebné práce je na ministerstve financií.“ Celý kolobeh peňazí je veľmi nepružný. Každý mesiac ministerstvo dopravy oznamuje ministerstvu financií požiadavku na finančné krytie na práce v predchádzajúcom mesiaci. Vychádza pritom z dodávateľských faktúr Slovenskej správy ciest (SSC). Ak ministerstvo financií pridelenie prostriedkov odsúhlasí (podpíše ho ministerka financií), dôjde k uvoľneniu z účtu v NBS. Peniaze potom putujú do rezortu dopravy, do SSC a ona ich až potom vypláca stavebným firmám. Omeškanie platieb za májové práce bolo podľa Križana spôsobené zdĺhavým schvaľovaním v rezorte financií.

SkryťVypnúť reklamu

„Vôbec nie je na vine ministerstvo financií, my prostriedky uvoľňujeme čo najrýchlejšie,“ reagoval Ján Vančík z odboru financovania podnikateľskej sféry ministerstva financií. Pripustil však, že v celom procese schvaľovania od požiadavky až po podpis ministerkou financií vznikajú určité omeškania. „Sú však minimálne, my reagujeme do desiatich dní. Celý proces inak prebieha hladko,“ uzavrel.

„Možno hladko, ale pomaly,“ skonštatoval generálny riaditeľ sekcie rozpočtu a vnútornej ekonomiky ministerstva dopravy František Perutka. Podľa neho sa platby oneskorujú už od začiatku roka, keď sa začalo s novým systémom financovania. „Napríklad už 8. januára sme žiadali 1,369 miliardy korún na prvý štvrťrok. Dostali sme ich však až v apríli. Poučení touto situáciou sme hneď nato žiadali prostriedky na druhý štvrťrok. Išlo celkovo o 2,014 miliardy korún. Po viacerých urgenciách však ministerstvo financií vydalo súhlas na uvoľnenie 334 miliónov a uvoľňovanie ďalších peňazí postupne na potreby za daný mesiac,“ uviedol Perutka.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho je tento nepružný systém dôsledkom opatrení na reguláciu verejných výdavkov. Má sa ním dodržať deficit verejných financií, ktorý je v tomto roku stanovený na 3,5 percenta HDP. Ako dodal, nie je najšťastnejšie, že sa siahlo práve na diaľnice. Výstavba má do roku 2010 pokračovať tempom 16,9 km za rok. Najväčšie problémy s financovaním výstavby boli v rokoch 1998 a 1999. Minulý rok hodnotia stavebné firmy ako najmenej problémový.

TOMÁŠ KURTANSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 610
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 360
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 184
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 377
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 814
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 903
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu