BRATISLAVA – Po tom, čo sa v minulom roku javilo financovanie výstavby diaľnic ako jedno z najhladších v histórii samostatnej SR, vznikajú pri uhrádzaní prác stavebným firmám opäť komplikácie.
„Žiaľ, musím povedať, že faktúry za práce vykonané v máji, ktoré boli splatné k 15. až 20. júnu, neboli dodnes uhradené. Peniaze medzi ministerstvom financií a Štátnym fondom cestného hospodárstva neprúdia,“ potvrdil šéf Doprastavu Ivan Šesták.
Podľa neho začali stavebné firmy pociťovať problémy, keď sa začalo hovoriť o zrušení Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH). Vláda mala v úmysle zrušiť ho k prvému júlu. Takýto návrh však zatiaľ do parlamentu neprišiel. „Predtým fond vybavoval pôžičky v predstihu a platby boli hladké. Teraz sa zdá, že jeho právomoci akoby neprešli nikam a problémy budú zrejme pokračovať aj v lete – počas hlavnej stavebnej sezóny,“ skonštatoval Šesták.
Doprastv zatiaľ neuvažuje o zastavení prác. Za oneskorené platby si môžu stavebné firmy žiadať penalizáciu, lebo im vznikajú dodatočné náklady. Peniaze si musia požičiavať v bankách. „Pokiaľ ide o zdržanie štrnásť dní, dá sa to uniesť, ale ak by to mal byť dlhodobý jav, prejaví sa to aj na zamestnanosti,“ dokončil Šesták. Neistotu pociťujú najmä menšie firmy, ktoré sú od výstavby diaľnic životne závislé. V súčasnosti na diaľniciach pracuje celkovo sedem– až osemtisíc ľudí. Podľa prepočtov rezortu dopravy by mohol výpadok jednej miliardy vo výstavbe diaľnic a ciest znamenať stratu až tisíc pracovných miest.
Riaditeľ ŠFCH Martin Križan spája problémy so zavedením nového systému financovania výstavby diaľnic. „Od januára sa totiž vykonáva cez emisiu štátnych dlhopisov a konečné rozhodnutie o pridelení prostriedkov za stavebné práce je na ministerstve financií.“ Celý kolobeh peňazí je veľmi nepružný. Každý mesiac ministerstvo dopravy oznamuje ministerstvu financií požiadavku na finančné krytie na práce v predchádzajúcom mesiaci. Vychádza pritom z dodávateľských faktúr Slovenskej správy ciest (SSC). Ak ministerstvo financií pridelenie prostriedkov odsúhlasí (podpíše ho ministerka financií), dôjde k uvoľneniu z účtu v NBS. Peniaze potom putujú do rezortu dopravy, do SSC a ona ich až potom vypláca stavebným firmám. Omeškanie platieb za májové práce bolo podľa Križana spôsobené zdĺhavým schvaľovaním v rezorte financií.
„Vôbec nie je na vine ministerstvo financií, my prostriedky uvoľňujeme čo najrýchlejšie,“ reagoval Ján Vančík z odboru financovania podnikateľskej sféry ministerstva financií. Pripustil však, že v celom procese schvaľovania od požiadavky až po podpis ministerkou financií vznikajú určité omeškania. „Sú však minimálne, my reagujeme do desiatich dní. Celý proces inak prebieha hladko,“ uzavrel.
„Možno hladko, ale pomaly,“ skonštatoval generálny riaditeľ sekcie rozpočtu a vnútornej ekonomiky ministerstva dopravy František Perutka. Podľa neho sa platby oneskorujú už od začiatku roka, keď sa začalo s novým systémom financovania. „Napríklad už 8. januára sme žiadali 1,369 miliardy korún na prvý štvrťrok. Dostali sme ich však až v apríli. Poučení touto situáciou sme hneď nato žiadali prostriedky na druhý štvrťrok. Išlo celkovo o 2,014 miliardy korún. Po viacerých urgenciách však ministerstvo financií vydalo súhlas na uvoľnenie 334 miliónov a uvoľňovanie ďalších peňazí postupne na potreby za daný mesiac,“ uviedol Perutka.
Podľa neho je tento nepružný systém dôsledkom opatrení na reguláciu verejných výdavkov. Má sa ním dodržať deficit verejných financií, ktorý je v tomto roku stanovený na 3,5 percenta HDP. Ako dodal, nie je najšťastnejšie, že sa siahlo práve na diaľnice. Výstavba má do roku 2010 pokračovať tempom 16,9 km za rok. Najväčšie problémy s financovaním výstavby boli v rokoch 1998 a 1999. Minulý rok hodnotia stavebné firmy ako najmenej problémový.
TOMÁŠ KURTANSKÝ