
ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA – Na spoluprácu s PSA Peugeot Citroen v Trnave sa teší celá škála slovenských podnikov i firiem so zahraničnou majetkovou účasťou ako aj samotná trnavská samospráva. „Z výstavby novej automobilky sme nadšení. Konkrétnu podobu subdodávateľskej siete však zatiaľ nepoznáme, pretože nám PSA ešte nešpecifikoval svoje konrétne požiadavky,“ povedal pre SME Rudo Kormút za trnavský samosprávny kraj.
„S Peugeotom spolupracujeme už jeden a pol roka. Automobilka nás pozná a má s nami dobré skúsenosti, preto počítame i so spoluprácou s novým závodom v Trnave,“ povedal Ľuboš Lauko z Contitech Profile Slovakia. Potenciálne dodávky by sa mali týkať automobilových tesnení, na ktoré je firma z Prievidze zameraná. I v súčastnosti pre Peugeot vyhotovila automobilové tesnenie typu 307 CC pre model Cupe Cabrio.
Aktívny je aj slovenský výrobca pneumatík a dodávateľ strojných zariadení pre gumárenský priemysel Matador Púchov. Podľa Pavla Hanzela sa stretnutie s PSA uskutočnilo už v decembri a ďalšie rozhovory v pozitívnom duchu očakávajú i v tomto roku.
Svojimi dodávkami by rada prispela i firma BAZ Inalfa z Bratislavy. „Vyrábame brzdové bubny, čapy zadného kolesa, nárazníky, zvarované a lakované dielce a tieto naše produkty by sme chceli dodávať aj pre nový Peugeot Citroen,“ povedal Pavol Baštek.
Slovenské pobočky nadnárodných firiem reagovali zdržanlivo, pretože rozhodnutie o dodávkach pre PSA je v rukách ich materských firiem. „Prvý krok čakáme od PSA,“ povedal Dušan Pavlík zo spoločnosti Johnson Controls International v Lozorne. Podobne sa vyjadril aj Ladislav Hozák zo spoločnosti INA ložiská Skalica, ktorá má sídlo v Nemecku. Na rozhodnutie hlavnej centrály čakajú i Deplhi Slovensko zo Senice a výrobca káblov Leoni Cable Slovakia zo Starej Turej.
Jasnejšiu predstavu o budúcich dodávkach má Miloš Somora z Molexu Slovakia. „S Peugeotom máme už teraz dobré obchodné vzťahy. Vyrábame pre nich automobilové konektory, ktoré by sme radi dodávali i budúcnosti,“ vysvetľuje Somora.
Správy o príchode PSA na Slovensko víta i Kromberg & Schubert, výrobca káblových zväzkov.
Okrem veľkých firiem čakajú na svoj prínos aj menšie z trnavského regiónu. „Novú automobilku by sme radi zásobovali hydraulickými čerpadlami, hadicami či krytmi na svetlá. Na Slovensku nám patrí popredné postavenie a preto počítame s priamou spoluprácou,“ hovorí Ľubomír Hudec z firmy Kolos.
Z možnej spolupráce by sa potešila i trnavská firma Sachs, aj ked v súčasnosti vyváža takmer celú svoju produkciu autodielcov do zahraničia.
Okrem priamych dodávok vidia regionálne firmy pozitívum i v nepriamej spolupráci. „Výrobný kolos okolo Peugeotu nám prinesie zýšený nárast pohybu nákladných áut na cestách, rast zamestnanosti a rozvinutejšiu infraštruktúru. Pre nás je to príležitosť vo využití našich autoservisných služieb,“ upozorňuje Marek Horváth z Mikony-MTG pneu. Podobne uvažuje i Alabaster Slovakia. Podľa Jána Holíka ide o malú firmu, no do celého automobilového diania by sa mohli zapojiť výmenou autobatérií a autosúčiastok.
IVETA MURŽICOVÁ,
JOZEF GRYGA
Česi sa zaujímajú o dodávky pre Trnavu
PRAHA - Veľa českých podnikov sa chce uchádzať o dodávky pre novú automobilku PSA. Ako sa vyjadril generálny riaditeľ firmy Hayes Lemmerz Autokolesá Erich Zipser, jeho firma má záujem o kontrakt na dodávku automobilových kolies. Svoje výrobky bude dodávať pre konzorcium Toyoty a PSA v českom Kolíne. Mladoboleslavský výrobca autobaterií Akuma tiež počíta s dodávkami autobatérií aj pre PSA v Trnave. (čtk)
Toyota opäť mieri do Európy
PRAHA – O ďalšie investície japonského koncernu Toyota budú zrejme v blízkej budúcnosti opäť súperiť krajiny strednej a východnej Európy. Podľa spravodajského servera Euro OnLine totiž automobilka zverejnila zámer vybudovať v tejto oblasti ďalšie výrobné kapacity. „Premýšľame o expanzii v strednej a východnej Európe,“ cituje server z internetových stránok firmy s tým, že Toyota nevylučuje ani investíciu v Rusku.
Najväčší nárast dodávateľskej siete zaznamenala v minulých rokoch v strednej a východnej Európe práve Toyota. K najväčším patrí Futaba v Havlíčkovom Brodě, Takada v Lounoch, Tokai Rika v Lovosiciach a Toyoda v Klášterci nad Ohří. Pre všetky je celosvetovo najväčším odberateľom práve Toyota.
Euro OnLine spomína aj libereckú továreň Denso, ktorá je po spoločnej továrni Toyoty a Peugeotu v Kolíne druhou najväčšou investíciou na zelenej lúke v krajine. Jej majoritným vlastníkom je tiež Toyota.
(čtk)
Uhrík: Peugeot nie je riziko
BRATISLAVA – Šéf bratislavského Volkswagenu Jozef Uhrík privítal rozhodnutie francúzskej automobilky PSA postaviť na Slovensku závod a neobáva sa odlevu ľudí z bratislavského závodu. „Investícia, ktorá absorbuje tritisíc zamestnancov z dlhodobého hľadiska nie je riziko. Musím túto vec evidovať ako súťaž, ale na druhej strane nám to umožní vybudovanie novej rodiny subdodávateľov,“ povedal. Očakáva, že nový projekt zase využije subdodávateľskú sieť vybudovanú Volkswagenom.
Uhrík nevidí problém ani v prípadnej mzdovej vojne o ľudí medzi dvoma automobilkami. „V rokoch 2005 a 2006 bude už mať naša spoločnosť iné problémy. Musíme uvažovať o tom, ako u našich deviatich tisícov zamestnancov zvýšime produktivitu práce, pretože dynamika rastu zamestnanosti bola taká veľká, že produktivita niekedy nebola na prvom mieste,“ vysvetlil.
Prítomnosť dvoch veľkých automobiliek na malom trhu nie je podľa Uhríka neobvyklá. „Pozrime sa do Portugalska alebo Belgicka. Sú to tiež malé krajiny, majú niekoľko hráčov a funguje to,“ dodal. Podľa čerstvý údajov vyrobil bratislavský Volkswagen vlani 225,4 tisíca áut a dosiahol obrat 109,6 miliardy korún. Obrat medziročne stúpol takmer o 24 percent. Hodnota vývozu predstavovala 108,2 miliardy korún, čo bolo o necelých 23 percent viac ako predvlani. (zoh)