Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
RECENZIA/DIVADLO

Moderná parafráza známej balady vydarenejšia v detailoch

Astorka-Korzo 90: Žltá ľalia * Scenár (podľa balady Jána Botta) a réžia: Silvester Lavrík * Kostýmy: Marija Havran * Scéna: Silvester Lavrík * Hudba: Marián Varga * Hrajú: Boris Farkaš, Monika Hilmerová/Soňa Norisová, Juraj Kemka, Anna Šišková, Lukáš Lati

nák

Zatiaľ čo v januári tohto roku českí divadelníci (zdecimovaní potopou) premiérujú spolu tridsaťkrát, slovenské javiská (zdecimované kultúrnou politikou znevýhodňujúcou tvorivosť) budú pri týchto slávnostných príležitostiach čakať na potlesk prvého publika len šesťkrát! Jednou z týchto divadelných udalostí sa stala Žltá ľalia Silvestra Lavríka (1964), ktorý získava skúsenosti aj ako umelecký šéf Mestského divadla v Zlíne. Možno preto ho ešte možno zaradiť do minima pravidelne praktikujúcich slovenských režisérov strednej generácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Divadlu Astorka slúži ku cti, že Lavríkovi poskytlo svoje priestory, no o finančné pokrytie ostatných nákladov sa museli postarať tvorcovia. Prispelo aj Ministerstvo kultúry SR a Štátny fond kultúry Pro Slovakia. No peňazí bolo málo. V Žltej ľalii však bol minimalizmus výpravy daný nielen materiálnou núdzou, ale aj celkovou poetikou inscenácie. Vizuálne v nej dominovala čierno-biela farba. Také boli aj jednoduché štýlové kostýmy Marije Havran s náznakmi folklórnych citácií, taká mala byť aj scéna navrhnutá samotným režisérom. Stoličky, stôl, posteľ, hojdacie kreslo, kameň, mimo zavesená lampa. Prospekt a boky javiska vykryté čiernymi závesmi. Scéna asi nebola zlá, len trochu nepojednaná, čo sa prejavilo aj v istej monotónnosti hereckých akcií so stoličkami alebo „posteľových“ scén.

Skryť Vypnúť reklamu

Z oboch premiérových predstavení (museli byť dve, lebo hlavnú postavu krčmárovej ženy Evy alternovali Monika Hilmerová a Soňa Norisová) ostali zmiešané pocity. Na jednej strane sa páčil vynikajúci Lavríkov nápad vytvoriť modernú parafrázu všeobecne známej slovenskej ľudovej balady Jána Bottu. Jeho rurálno-lyrický naturel je na to ako stvorený. Nazdávam sa, že si pomohol aj lorcovskou poetikou neplodnej ženy na španielskom vidieku, no ešte väčšmi skúsenosťami z réžie slávnej hry Davida Harrowera Nože v sliepkach spred dvoch rokov v Slovenskom národnom divadle - samozrejme, na svoj spôsob. Dosiahnuť zovretú majstrovskú výstavbu Harrowerovej drámy a presvedčivosť jeho dramatických charakterov sa mu však nepodarilo. Text aj inscenácia sú, ako to už u lyrikov býva, vydarenejšie v detailoch a slabšie v celku.

Skryť Vypnúť reklamu

Treba však oceniť Lavríkov divadelný jazyk - je súčasný, hravý a poetický, a rovnakú charakteristiku by si zaslúžili aj jeho režijné postupy. Popri neošúchaných metaforách utkveli alternujúce hlavné predstaviteľky - obe boli krehké, no profesionálne aj emocionálne silné, obe spievali lahodnými, zvonivými hlasmi pôsobivé variácie na ľudové balady s textami autora a režiséra a s hudbou Mariána Vargu. Herci vôbec patrili k pozitívam naštudovania.

V rámci náznakovo koncipovaných charakterov vedel byť Boris Farkaš ako manžel sklamaný priam existenciálne, zrelým herectvom v úlohe príťažlivej a skúsenej Babice publikum nadchýnala a rozosmievala Anna Šišková, Lukáš Latinák mal ako Slepý palier Andrejko čaro nevinného bohémstva, zatiaľ čo Juraj Kemka zahalil postavu Pocestného, dandyho a hráča príťažlivým tajomstvom. Nelly Nagyová a Peter Kadlečík v úlohách slúžky Zuzy a potulného študenta Jakuba vnášali do svojho výkonu aj prvky grotesky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najväčší problém poslednej Lavríkovej inscenácie vidím v nedramatickosti, a nedramaturgickosti, textu. Ako už to však býva, existujú aj opačné názory. Jedna pôvabná študentka sa mi zverila, že sa jej hra veľmi páčila, lebo v nej našla históriu všetkých svojich predchádzajúcich lások!

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 936
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 886
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 115
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 418
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 078
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 713
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 662
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 856
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 724
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 683
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu