Moderná parafráza známej balady vydarenejšia v detailoch

Astorka-Korzo 90: Žltá ľalia * Scenár (podľa balady Jána Botta) a réžia: Silvester Lavrík * Kostýmy: Marija Havran * Scéna: Silvester Lavrík * Hudba: Marián Varga * Hrajú: Boris Farkaš, Monika Hilmerová/Soňa Norisová, Juraj Kemka, Anna Šišková, Lukáš Lati

nák

Zatiaľ čo v januári tohto roku českí divadelníci (zdecimovaní potopou) premiérujú spolu tridsaťkrát, slovenské javiská (zdecimované kultúrnou politikou znevýhodňujúcou tvorivosť) budú pri týchto slávnostných príležitostiach čakať na potlesk prvého publika len šesťkrát! Jednou z týchto divadelných udalostí sa stala Žltá ľalia Silvestra Lavríka (1964), ktorý získava skúsenosti aj ako umelecký šéf Mestského divadla v Zlíne. Možno preto ho ešte možno zaradiť do minima pravidelne praktikujúcich slovenských režisérov strednej generácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Divadlu Astorka slúži ku cti, že Lavríkovi poskytlo svoje priestory, no o finančné pokrytie ostatných nákladov sa museli postarať tvorcovia. Prispelo aj Ministerstvo kultúry SR a Štátny fond kultúry Pro Slovakia. No peňazí bolo málo. V Žltej ľalii však bol minimalizmus výpravy daný nielen materiálnou núdzou, ale aj celkovou poetikou inscenácie. Vizuálne v nej dominovala čierno-biela farba. Také boli aj jednoduché štýlové kostýmy Marije Havran s náznakmi folklórnych citácií, taká mala byť aj scéna navrhnutá samotným režisérom. Stoličky, stôl, posteľ, hojdacie kreslo, kameň, mimo zavesená lampa. Prospekt a boky javiska vykryté čiernymi závesmi. Scéna asi nebola zlá, len trochu nepojednaná, čo sa prejavilo aj v istej monotónnosti hereckých akcií so stoličkami alebo „posteľových“ scén.

SkryťVypnúť reklamu

Z oboch premiérových predstavení (museli byť dve, lebo hlavnú postavu krčmárovej ženy Evy alternovali Monika Hilmerová a Soňa Norisová) ostali zmiešané pocity. Na jednej strane sa páčil vynikajúci Lavríkov nápad vytvoriť modernú parafrázu všeobecne známej slovenskej ľudovej balady Jána Bottu. Jeho rurálno-lyrický naturel je na to ako stvorený. Nazdávam sa, že si pomohol aj lorcovskou poetikou neplodnej ženy na španielskom vidieku, no ešte väčšmi skúsenosťami z réžie slávnej hry Davida Harrowera Nože v sliepkach spred dvoch rokov v Slovenskom národnom divadle - samozrejme, na svoj spôsob. Dosiahnuť zovretú majstrovskú výstavbu Harrowerovej drámy a presvedčivosť jeho dramatických charakterov sa mu však nepodarilo. Text aj inscenácia sú, ako to už u lyrikov býva, vydarenejšie v detailoch a slabšie v celku.

SkryťVypnúť reklamu

Treba však oceniť Lavríkov divadelný jazyk - je súčasný, hravý a poetický, a rovnakú charakteristiku by si zaslúžili aj jeho režijné postupy. Popri neošúchaných metaforách utkveli alternujúce hlavné predstaviteľky - obe boli krehké, no profesionálne aj emocionálne silné, obe spievali lahodnými, zvonivými hlasmi pôsobivé variácie na ľudové balady s textami autora a režiséra a s hudbou Mariána Vargu. Herci vôbec patrili k pozitívam naštudovania.

V rámci náznakovo koncipovaných charakterov vedel byť Boris Farkaš ako manžel sklamaný priam existenciálne, zrelým herectvom v úlohe príťažlivej a skúsenej Babice publikum nadchýnala a rozosmievala Anna Šišková, Lukáš Latinák mal ako Slepý palier Andrejko čaro nevinného bohémstva, zatiaľ čo Juraj Kemka zahalil postavu Pocestného, dandyho a hráča príťažlivým tajomstvom. Nelly Nagyová a Peter Kadlečík v úlohách slúžky Zuzy a potulného študenta Jakuba vnášali do svojho výkonu aj prvky grotesky.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší problém poslednej Lavríkovej inscenácie vidím v nedramatickosti, a nedramaturgickosti, textu. Ako už to však býva, existujú aj opačné názory. Jedna pôvabná študentka sa mi zverila, že sa jej hra veľmi páčila, lebo v nej našla históriu všetkých svojich predchádzajúcich lások!

Autor: Anna Grusková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 617
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 368
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 202
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 384
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 911
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu