Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky
ZASTÚPENIE EURÓPSKEJ KOMISIE NA SLOVENSKU ZAČALO KAMPAŇ VENOVANÚ PRÁVAM SPOTREBITEĽOV.

EKONOMIKA:Spotrebitelia sa najviac sťažujú na cestovný ruch a dopravu

Vyšlo aj v EKO


BRATISLAVA 17. júna (SITA) - Sťažnosti slovenských spotrebiteľov najčastejšie smerujú na oblasť cestovného ruchu, ktorá tvorila až vyše 24 percent všetkých podnetov pri cezhraničných nákupoch, ktoré za uplynulých deväť rokov riešilo Európske spotrebiteľské centrum (ESC) na Slovensku. Ako uviedla jeho riaditeľka Dženšída Veliová, medzi problémami, s ktorými sa stretávajú, je napríklad to, že zakúpený zájazd nie je taký, aký bol dojednaný v zmluve, či sú tam účtované dodatočné poplatky. Sťažnosti sú aj na leteckú dopravu či prenájom auta (19 %), na zakúpené oblečenie či obuv (16,4 %) i vybavenie domácností (14,4 %). Vo veľkej miere ide o nákupy cez internet. "Zhruba 30 percent ľudí sa na nás obráti s tým, že zakúpili tieto výrobky či služby prostredníctvom internetu,“ povedala Veliová. Celkovo za svoju históriu si slovenské ESC posvietilo na približne štyri tisíc podnetov týkajúcich sa cezhraničných nákupov.

Skryť Vypnúť reklamu

Centrum rieši najčastejšie spory s obchodníkmi z Českej republiky, Nemecka, Poľska či Maďarska. Z týchto krajín nakupujú Slováci aj najviac tovaru. Na druhej strane sa na našich obchodníkov sťažujú prevažne kupujúci z Rakúska, Maďarska či Švédska. Medzi tovarmi a službami, s ktorými sú najviac nespokojní, dominuje doprava, tvorí až 56,5 percenta ich podaní.

Veliová podotýka, že napriek tomu, že nakupovanie cez internet prekvitá, ľudia majú ešte stále väčšiu dôveru v kamenné predajne. Vedúci Zastúpenia Európskej komisie (ZEK) na Slovensku Dušan Chrenek pripomína, že v minulom roku vstúpila do platnosti nová smernica o právach spotrebiteľov, ktorá okrem iného reaguje aj na práva spotrebiteľov v online prostredí. "Nákupy cez internet sú dnes bežnou súčasťou našich životov a je potrebné, aby si spotrebitelia vybudovali dôveru aj k tomuto prostrediu,“ uviedol Chrenek. Podotýka, že s prijatím novej smernice začala EK celoeurópsku informačnú kampaň o právach spotrebiteľov.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa posledného prieskumu totiž svoje práva pozná len 12 percent ľudí. Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku odštartovalo kampaň v stredu. K iniciatíve sa pridalo aj Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. "Uvedomujeme si, že nie je iba podstatné garantovať práva v legislatíve, ale i to, aby si spotrebitelia svoje práva uvedomovali a uplatňovali,“ povedala Ivana Kopčanová z MH. Kampaň má pripomínať päť základných práv, a to právo na bezplatnú opravu alebo výmenu chybného tovaru, právo na podporu v domovskej krajine v prípade problémov s obchodníkmi v zahraničí, právo vrátiť tovar kúpený cez internet do dvoch týždňov, právo na kompletné informácie a právo na vrátenie peňazí prostredníctvom európskeho konania vo veciach s nízkou hodnotou sporu.

Skryť Vypnúť reklamu

Sieť Európskych spotrebiteľských centier vznikla pred desiatimi rokmi, v súčasnosti má 30 pobočiek po celej Európskej únii, v Nórsku a na Islande. Od svojho vzniku až doposiaľ riešila okolo 650 tisíc podnetov. Ako Veliová dodáva, vo viac ako dvoch tretinách prípadov sa podarilo dosiahnuť mimosúdne riešenie.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  2. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  3. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  4. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  7. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 18 062
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 16 780
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 948
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 449
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 376
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 605
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 425
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 101
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 563
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 103
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu