EKONOMIKA:Spotrebitelia sa najviac sťažujú na cestovný ruch a dopravu

Vyšlo aj v EKO


BRATISLAVA 17. júna (SITA) - Sťažnosti slovenských spotrebiteľov najčastejšie smerujú na oblasť cestovného ruchu, ktorá tvorila až vyše 24 percent všetkých podnetov pri cezhraničných nákupoch, ktoré za uplynulých deväť rokov riešilo Európske spotrebiteľské centrum (ESC) na Slovensku. Ako uviedla jeho riaditeľka Dženšída Veliová, medzi problémami, s ktorými sa stretávajú, je napríklad to, že zakúpený zájazd nie je taký, aký bol dojednaný v zmluve, či sú tam účtované dodatočné poplatky. Sťažnosti sú aj na leteckú dopravu či prenájom auta (19 %), na zakúpené oblečenie či obuv (16,4 %) i vybavenie domácností (14,4 %). Vo veľkej miere ide o nákupy cez internet. "Zhruba 30 percent ľudí sa na nás obráti s tým, že zakúpili tieto výrobky či služby prostredníctvom internetu,“ povedala Veliová. Celkovo za svoju históriu si slovenské ESC posvietilo na približne štyri tisíc podnetov týkajúcich sa cezhraničných nákupov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Centrum rieši najčastejšie spory s obchodníkmi z Českej republiky, Nemecka, Poľska či Maďarska. Z týchto krajín nakupujú Slováci aj najviac tovaru. Na druhej strane sa na našich obchodníkov sťažujú prevažne kupujúci z Rakúska, Maďarska či Švédska. Medzi tovarmi a službami, s ktorými sú najviac nespokojní, dominuje doprava, tvorí až 56,5 percenta ich podaní.

Veliová podotýka, že napriek tomu, že nakupovanie cez internet prekvitá, ľudia majú ešte stále väčšiu dôveru v kamenné predajne. Vedúci Zastúpenia Európskej komisie (ZEK) na Slovensku Dušan Chrenek pripomína, že v minulom roku vstúpila do platnosti nová smernica o právach spotrebiteľov, ktorá okrem iného reaguje aj na práva spotrebiteľov v online prostredí. "Nákupy cez internet sú dnes bežnou súčasťou našich životov a je potrebné, aby si spotrebitelia vybudovali dôveru aj k tomuto prostrediu,“ uviedol Chrenek. Podotýka, že s prijatím novej smernice začala EK celoeurópsku informačnú kampaň o právach spotrebiteľov.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa posledného prieskumu totiž svoje práva pozná len 12 percent ľudí. Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku odštartovalo kampaň v stredu. K iniciatíve sa pridalo aj Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. "Uvedomujeme si, že nie je iba podstatné garantovať práva v legislatíve, ale i to, aby si spotrebitelia svoje práva uvedomovali a uplatňovali,“ povedala Ivana Kopčanová z MH. Kampaň má pripomínať päť základných práv, a to právo na bezplatnú opravu alebo výmenu chybného tovaru, právo na podporu v domovskej krajine v prípade problémov s obchodníkmi v zahraničí, právo vrátiť tovar kúpený cez internet do dvoch týždňov, právo na kompletné informácie a právo na vrátenie peňazí prostredníctvom európskeho konania vo veciach s nízkou hodnotou sporu.

SkryťVypnúť reklamu

Sieť Európskych spotrebiteľských centier vznikla pred desiatimi rokmi, v súčasnosti má 30 pobočiek po celej Európskej únii, v Nórsku a na Islande. Od svojho vzniku až doposiaľ riešila okolo 650 tisíc podnetov. Ako Veliová dodáva, vo viac ako dvoch tretinách prípadov sa podarilo dosiahnuť mimosúdne riešenie.


Európska únia

Európsky komisár Maroš Šefčovič.

Únia je podľa eurokomisára pripravená chrániť svoje záujmy.


TASR
Ilustračné foto.

Spoločnosť chce naďalej chrániť súkromie európskych údajov.


TASR 1
Súvisiace témy: Európska komisia, Ekonomika
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 549
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 246
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 010
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 087
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 936
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 828
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 440
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu