BRATISLAVA – Viaceré obchody na Slovensku ponúkajú svojim zákazníkom garanciu najnižšej ceny. V praxi to znamená, že ak si u nich zákazník kúpi istý výrobok a potom ho nájde v inej predajni za nižšiu cenu, doplatia mu rozdiel.
Sieť hypermarketov Carrefour garantuje najnižšiu cenu už od svojho vstupu na slovenský trh. Zákazníkovi, ktorý si v Carrefoure kúpi nejaký výrobok a do 30 dní zistí, že v inom obchode v okruhu 30 kilometrov ho ponúkajú za nižšiu cenu, vyplatia rozdiel medzi obidvoma cenami.
Potrebuje k tomu pokladničný blok alebo potvrdenie, z ktorého vyplýva, za koľko v obchode daný výrobok predávajú. Nesmie však ísť o výrobok kúpený v akcii alebo vo výpredaji. V Carrefoure však o túto službu nie je takmer nijaký záujem. Vrátenie rozdielu v cene zatiaľ žiadal len jeden zákazník.
Predajne elektroniky Datart ponúkajú garanciu najnižšej ceny len dva mesiace. Podľa Michaely Fabianovej, ktorá má službu na starosti, je o ňu veľký záujem. Doteraz požiadalo o vrátenie preplatku takmer 30 klientov. Najväčšia suma, ktorú takto vyplatili, bola asi 6-tisíc korún.
Datart požaduje od zákazníkov potvrdenie alebo reklamný letáčik, na ktorom je uvedená cena výrobku. Aby nedošlo k zneužitiu služby, ceny si vždy ešte nejakým spôsobom overujú.
Spoločnosť Tesco zákazníkom garanciu najnižšej ceny neponúka, hoci v minulosti ju poskytovala. Podľa manažérky pre vonkajšie a vnútorné vzťahy spoločnosti Oľgy Hrnčiarovej služba už splnila cieľ – aby si zákazník všímal cenu tovaru a aby sa z neho stal „aktívny zákazník“.
Garanciu najnižšej ceny neposkytuje ani sieť hypermarketov Hypernova.
V spoločnosti Nay žiadajú o vrátenie preplatku mesačne asi dvaja ľudia. Zákazník má 7 dní na to, aby v inej predajni na Slovensku našiel lacnejší. Ak o tom prinesie potvrdenie z príslušného obchodu, vrátia mu rozdiel v cene. Nesmie však ísť o akciovú cenu.
Koordinátor predaja spoločnosti Nay Michal Halás tvrdí, že existujú aj špekulanti, ktorí chcú túto službu zneužiť. Preto v sporných prípadoch zisťujú, či výrobok naozaj stojí toľko, ako je uvedené v potvrdení. Ak však zákazník ešte len plánuje kúpiť nejaký tovar a prinesie potvrdenie, že v inej predajni je lacnejší, predajú mu ho za zníženú cenu.
PETER CSERNÁK