Nemecké predpisy nestanovujú presnú sumu, koľko peňazí máte mať pri sebe, ale hovoria o „primeranom“ finančnom zabezpečení pobytu. Problémy by nemali mať cestujúci s kreditnými kartami. Majitelia starších automobilov s technicky znepokojujúcim stavom riskujú, že ich od hraníc vrátia.
Na hustej sieti ciest a diaľnic neslobodno podceniť dodržiavanie dopravných predpisov. Nemeckí policajti sú veľmi prísni, ale slušní a korektní. Výška pokút výrazne prevyšuje úroveň našich postihov. Od apríla sa napríklad „vyberá“ 60 mariek aj za používanie mobilného telefónu počas jazdy.
Na komunikáciách bývajú umiestnené fotoradary, a aj keď potom polícia nepristúpi k okamžitému pokutovaniu, vodiča môže neskôr nepríjemne prekvapiť náhodná kontrola pri niektorej z ďalších ciest do Nemecka. Ústredný počítač totiž registruje previnenia zahraničných štátnych poznávacích značiek a bez zaplatenia pokuty sa znova do krajiny nedostanete.
Diaľničná sieť je v špičkách často preťažená, ale patrí v Európe k posledným ostrovom, kde sa jazdí bez poplatkov. Benzín je drahý – 95-oktánový Natural stojí asi 2,10 DM. Všeobecne sa rýchlosť neobmedzuje, predpisy len „odporúčajú“ 130 km/h, ale v prípade nehody vám to zrátajú.
V rovinatých oblastiach SRN jazdí veľa cyklistov, namieste je opatrnosť najmä pri odbočovaní.
Nelegálna práca sa trestá vyhostením a ďalším zákazom vstupu do krajiny.
Naši turisti kedysi húfne navštevovali aj pobrežie Baltského mora v Nemeckej demokratickej republike. Desať rokov po zjednotení Nemecka sa v zrekonštruovaných a dnes opäť obletovaných veľkých letoviskách ťažko zháňa voľné lôžko, pravda, našinci sú tam už zlomkom klientely.
„Česi a Slováci kedysi tvorili možno 10 až 15 percent návštevníkov,“ odhaduje predsedníčka okresného zastupiteľstva Gesina Skrzepská na najväčšom nemeckom ostrove Rujane. (čtk)