Kto chce predať, musí predajniam platiť

BRATISLAVA – Pretlačiť výrobok do veľkých maloobchodných reťazcov nebýva ľahké a niečo to stojí. „Za zalistovanie každého výrobku sa platí. Sumu vám nepoviem, je pri každom tovare a dodávateľovi iná,“ potvrdil predseda únie potravinárov Ján Šimunek


Aby sa výrobky dostali do regálov v hypermarketoch a odtiaľ do nákupných košíkov, musia ich výrobcovia platiť obchodným reťazcom poplatky za zalistovanie. FOTO – TASR


BRATISLAVA – Pretlačiť výrobok do veľkých maloobchodných reťazcov nebýva ľahké a niečo to stojí. „Za zalistovanie každého výrobku sa platí. Sumu vám nepoviem, je pri každom tovare a dodávateľovi iná,“ potvrdil predseda únie potravinárov Ján Šimunek.

Výška zalistovacích poplatkov závisí od počtu predajní, ktorými maloobchodný reťazec disponuje. Podľa neoficiálnych informácií sa výška poplatku šplhá siedmim tisíckam za jednu položku a predajňu. Ak je už raz tovar v maloobchodnej sieti zaregistrovaný, ďalšie poplatky sa neplatia. Ak je však tovar na trhu nenahraditeľný, jeho výrobca si často vybojuje, aby zalistovací poplatok neplatil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Medzi dodávateľmi do hypermarketov zúri tvrdý konkurenčný boj. Ako zbraň sa používa aj vylistovanie. To spočíva v tom, že jedna firma preplatí už zalistovanú konkurenciu.

Uvádzacie poplatky nie sú jediné, ktoré musia dodávateľské firmy hypermarketom platiť. „Finančne sa napríklad podieľame na marketingových akciách na podporu predaja,“ opisuje Šimunek. Väčšina dodávateľských zmlúv je dokonca postavená tak, že výrobca odvádza sieti maloobchodných reťazcov dohodnuté percento svojho obratu.

Za účasť svojich produktov v pravidelných letákových akciách platí výrobca niekedy až dvestotisíc podľa typu reťazca. Na jednom letáku sa tie isté výrobky od konkurenčných firiem objavia len zriedka, preto je o drahé letákové akcie záujem. Na exkluzivitu v takom prípade čakajú výrobcovia niekedy aj mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenskí výrobcovia, hlavne potravinárske firmy, už rok vyhlasujú, že sú týmto prístupom utláčaní. Obchodné reťazce sa bránia, že ich jediným cieľom je čo najviac pritlačiť výrobcov, aby znížili ceny, z čoho nakoniec ťaží spotrebiteľ.

Pred polrokom slovenskí dodávatelia presadili v parlamente zákon, ktorý mal vytvoriť mantinely správania sa nadnárodných sietí hypermarketov. Prezident vtedy však tento zákon nepodpísal. Nespokojní slovenskí výrobcovia sa napriek nespokojnosti ďalej snažia dodávať do maloobchodných reťazcov. Nemôžu si dovoliť začať ignorovať nových tvorcov trhu. „Každý výrobca musí predávať. Každý potrebuje ihrisko,“ uzavrel Šimunek.

TOMÁŠ VELECKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 320
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 651
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 412
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu