BANSKÁ ŠTIAVNICA – Výsledná verzia redukcie železničných tratí, ku ktorej má prísť od februára, Štiavničanov sklamala. Jednou zo zrušených tratí má definitívne byť aj lokálka medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou. Obyvateľom mesta nepomohla ani petícia, ktorú podpisovali koncom minulého roka.
Primátor mesta Marián Lichner považuje rozhodnutie za kontraproduktívne. Mesto však podľa jeho slov zbrane neskladá a o lokálku bude bojovať ďalej na najvyšších miestach. Ak neuspejú na domácej pôde, chcú sa obrátiť až na Radu Európy či UNESCO.
„Na objednávku slovenskej vlády vypracovala Rada Európy v roku 1994 technickú správu rozvoja mesta. Jedným zo základných odporučení rady je rozvoj cestovného ruchu a školstva. Bez dopravy sú oba body čisto teoretická záležitosť,“ dodáva Lichner.
Plánované zrušenie lokálky by podľa neho výrazne poznačilo dôveru investorov, ktorých sa v posledných rokoch podarilo do mesta prilákať. Banská Štiavnica je navyše na zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO a v parlamente bol prijatý aj zákon o Banskej Štiavnici. Vláda sa v ňom zaväzuje podporovať rozvoj mesta. Práve preto je podľa vedenia mesta zrušenie trate v rozpore s proklamovanou podporou.
Skôr, ako sa mesto obráti na Radu Európy a UNESCO, chce ešte raz osloviť poslancov parlamentu a vlády.
Banská Štiavnica má excentrickú polohu a zrušenie trate by podľa vedenia mesta odrezalo Štiavnicu od sveta. Rozvoj cestovného ruchu by viditeľne utrpel. Okrem toho sa Štiavnica považuje za študentské mesto. Na stredné a vysoké školy sem dochádza približne tritisíc mladých ľudí. Prevažná väčšina z nich využíva práve železničnú dopravu.
KVETA FAJČÍKOVÁ