BRATISLAVA – Turisti, ktorí boli v piatok v Egypte účastníkmi havárie autobusu, sa okrem vrátenia peňazí za zájazd možno dočkajú aj iného odškodnenia.
„Možno im dáme v budúcnosti úplne grátis dovolenku,“ povedala manažérka cestovnej kancelárie Kartago Tours Hana Javorková. Podľa nej sa však na odškodnení dohodnú až s klientmi.
Klienti majú v tomto prípade šťastie v nešťastí, pretože cestovka ich odškodniť nemusí. „Zmluva na odškodnenie za to, že sa klientom v zahraničí stane niečo podobné, neexistuje,“ tvrdí Javorková. V podstate záleží len na ochote cestovky, či sa pre kompenzáciu rozhodne.
Javorková priznala, že havária im spôsobila nepríjemnosti: „Na trhu sme už deväť rokov, a nestalo sa nám, že by nám niekde v zahraničí havaroval autobus. Nášmu dobrému menu to určite neprospeje.“
Za vec etiky považuje odškodnenie aj manažér cestovnej kancelárie Koala Tours Oliver Kluch. Vrátenie peňazí za zájazd poškodeným klientom Kartaga schvaľuje. „Beriem to ako pozitívny krok, ako určitú ústretovosť a morálnu satisfakciu,“ povedal.
Podľa Klucha je najdôležitejšie, aby klientom, ktorí sa nie vlastnou vinou ocitnú v núdzi, cestovka pomohla. Pracovníci cestoviek sa tak neraz ocitnú aj v kurióznych situáciách. On sám takto asistoval pri pôrode. „Je to služba navyše.“
Zranení turisti, ktorí boli po havárii ošetrení alebo hospitalizovaní, sa nemusia obávať, že budú musieť za liečbu zaplatiť. Poistenie liečebných nákladov bolo súčasťou komplexného cestovného poistenia, ktoré si kúpili v cestovke.
Súčasťou balíčka poistení, ktorý si klient môže kúpiť v niektorých cestovkách, je aj tzv. poistenie nevydarenej dovolenky. Ak je klient hospitalizovaný v zahraničí viac než tri dni, poisťovňa mu platí denné odškodné. Nárok na isté odškodné má aj jedna osoba, ktorá hospitalizovaného navštevuje.
Turisti sa mali vrátiť z Egypta domov včera večer. Známy kňaz Ján Sucháň ostal po operácii pľúc v nemocnici v Hurghade. (joč)