
FOTO SME – PAVOL MAJER
Kedy sa začalo objednávanie pacientov na presný termín za poplatok? Prečo sa s tým začalo?
„Objednávanie pacientov na presný termín za poplatok sa využívalo od začiatku súkromnej praxe. Je to otázka dopytu pacientov po takýchto službách. Všade tam, kde je horšia dostupnosť lekárov, prišla veľmi rýchlo žiadosť o vyšetrenie mimo poradia. Traduje sa, že sú to najmä podnikatelia, ktorí o takúto službu žiadajú, ale nie je to pravidlo.“
Dávala k objednávaniu asociácia lekárom nejaké pokyny?
„Asociácia odporučila zaradiť takéto služby medzi tzv. nadštandardné, ale nikdy neodporúčala ich ceny.“
V Bratislave sa stáva, že ordinačné hodiny pre objednaných a neobjednaných sú rovnaké, teda neobjednaný pacient čaká a predbiehajú ho tí, čo zaplatili. Čo si o tom myslíte?
„Riešenie je veľmi jednoduché. Podľa mňa treba mať vyhradený ordinačný čas pre pacientov, ktorí sú objednaní. Prípadne v každej hodine si vytvoriť rezervu pre ‘nadštandardných‘ pacientov. Ale návšteva ‘súrneho‘ prípadu v práci lekára primárnej starostlivosti alebo úraz v ambulancii chirurga môže postaviť na hlavu každý objednávkový systém.“
Prečo sa podľa vás v ambulanciách tak dlho čaká? Je málo lekárov? Alebo je to normálne aj inde na svete?
„Je jasný protiklad medzi tvrdením o prebytku lekárov na Slovensku a plnými čakárňami. Nie je to problém len ambulancií špecialistov, ale aj lekárov primárneho kontaktu, a to najmä v niektorých regiónoch. Pravda bude asi niekde inde. Nesprávne rozmiestnenie lekárov má za následok ich nerovnomernú dostupnosť – geograficky i časovo. Dnes je v niektorých regiónoch Slovenska reálny nedostatok lekárov mnohých odborností. Takže otvoreniu siete by malo predchádzať naplnenie siete tam, kde je lekárov nedostatok.“ (mar)