BRATISLAVA – Niektorí lekári vyberajú peniaze za to, že pacienta objednajú na presný čas, už niekoľko rokov. Hovoria, že vychádzajú v ústrety ľuďom. Môžu prísť vtedy, keď im to vyhovuje, a vedia, že nebudú čakať. „Ľudia o takúto službu majú záujem, a platia za to,“ hovorí detská lekárka Kvetoslava Prcúchová, členka výboru Asociácie súkromných lekárov.
Drvivá väčšina ambulancií pediatrov, praktických lekárov pre dospelých, gynekológov, očných, ušných, kožných a ďalších je už odštátnená. Lekári sami majú uzavreté zmluvy s poisťovňami.
Po zaplatení by mal každý pacient dostať potvrdenku. Lekár potom tento príjem zdaní. Koľko si za objednanie vypýta, si stanoví sám. Bežných je sto korún, niektorí však pýtajú aj 250.
„Ordinačné hodiny lekárov sa stále skracujú. Potom je nemožné vyšetrovať pacientov bez čakania. Lekári preto zneužívajú situáciu a účtujú za objednanie na presný termín,“ hovorí Zuzana Rychlíková zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Poisťovni legislatíva nedovoľuje určiť, koľko hodín musí lekár ordinovať.
„Poisťovne to nemajú dobre ošetrené. Nie je presne definované, čo patrí do základného poistenia,“ hovorí doktorka Prcúchová. Podľa názoru asociácie je objednávanie nadštandardná služba.
Platby poisťovní praktickým lekárom a gynekológom závisia od počtu ich pacientov. Tí sa preto snažia zobrať toľko pacientov, koľko sa len dá.
„Ja by som si najradšej každého objednala na polhodinu, ale v našom zdravotníctve sa to nedá,“ povedala pre TASR doktorka Soňa Sázelová z Trenčína. „Keby sme mali v obvode iba tisíc pacientov, tak nevyžijeme.“
Lekári platby za objednanie zdôvodňujú aj tým, že keď pacienti neplatili, objednali sa a potom neprišli. Vznikali im tak hluché miesta a finančné straty.
Priemerná platba poisťovne na jedného pacienta je dnes 35 korún. „Je to málo. Štatisticky každý pacient príde aspoň raz mesačne do ordinácie – jeden ani raz, ale iný aj desať ráz. Každému sa musíte venovať, vyšetriť ho, rozmýšľať nad ním, vypísať recept – a to všetko za 35 korún,“ hovorí doktorka Prcúchová.
Ministerstvo zdravotníctva necháva na pacientovi, aby si vybral. „Pacient má právo na výber lekára. Zmenou mu dá najavo, že sa mu jeho prístup nepáči,“ hovorí Szalay.
Objednávanie za poplatok dnes podľa lekárov využíva najmä stredná trieda, mierne nadpriemerne zarábajúci ľudia, ktorým sa neoplatí stratiť niekoľko hodín, prípadne až deň dovolenky v čakárni. Najsolventnejší ľudia sú klientmi súkromných medicínskych centier. Za niekoľko tisíc korún ročne je v nich objednanie na termín, ktorý pacientovi vyhovuje, samozrejmosťou.
BARBORA TANCEROVÁ