WASHINGTON – Najvyšší súd Spojených štátov sa minulý týždeň rozhodol prerokovať odvolanie spoločnosti Nike proti verdiktu Najvyššieho súdu štátu Kalifornie. Podľa kalifornského súdu by mohol byť známy výrobca športovej obuvi obžalovaný za klamlivú reklamu, pretože sa bránil proti kampani, obviňujúcu ju zo zneužívania robotníkov v ázijských dielňach.
Známy výrobca športového oblečenia je popredným terčom útokov antiglobalizačných aktivistov za údajné vykorisťovanie svojich zamestnancov v rozvojovom svete a zneužívanie absencie pracovných noriem v Ázii. Kritici môžu bez obmedzenia využívať prvý dodatok americkej ústavy o slobode slova, Nike však hrozí, že bude súdne umlčaná.
Potom, čo sa Nike proti obvineniam začala energicky brániť, podal na ňu v Kalifornii žalobu aktivista Marc Kasky. Podľa žaloby Nike o zneužívaní mladých zamestnankýň v Ázii vedela, že jej obrana je obyčajným „komerčným prejavom“, na ktorý sa dá uplatniť žaloba za klamanie spotrebiteľa. Reklamné prejavy nie sú prvým dodatkom ústavy chránené a môžu byť žalované za každú aj neúmyselnú nepresnosť. Nike tak hrozia žaloby na vysoké sumy.
Spoločnosť v spore argumentovala tým, že boli účastníkom debaty „verejného záujmu“ o globalizácii a pracovných praktikách v zahraničí a domnievala sa, že v tejto diskusii môže hovoriť slobodne a bez obáv z následkov. Firmu v jej spore podporil podnikateľský svet a spravodajsko-mediálne organizácie, ktoré sa obávajú negatívnych dôsledkov verdiktu na informovanie o firmách.
Právnik žalujúcej strany Alan Caplan vyjadril presvedčenie, že Najvyšší súd rozhodnutie Kalifornie potvrdí a umožní predať spor súdu. Žaloba podľa neho popisuje množstvo faktických neprávd na strane Nike. Firma však tvrdí, že kalifornský verdikt sa týkal vyhlásení zverejnených v spravodajských častiach médií a v odpovediach na otázky novinárov.
Americká obchodná komora vyhlásila, že kalifornské rozhodnutie potláča slobodu prejavu firiem a uviedla, že podnikateľská komunita potrebuje v tejto neistote vodidlo od Najvyššieho súdu. (čtk)