Z prostriedkov vyčlenených z deblokácií ruského dlhu by firma RSK MiG mala zabezpečiť sprevádzkovanie 18 týchto lietadiel. V rámci deblokácií je v tomto roku na tento účel plánovaných 56 miliónov dolárov, čo je podľa veliteľa vzdušných síl Jozefa Dunaja dostatočná čiastka.
V prvej časti kontraktu sa opraví 15 motorov na lietadlách MiG-29 a 11 prevodových skríň. Motory mali byť prevezené do Ruska do konca 2002, ale pre problémy s udelením licencie sa tak stane až v priebehu tohto mesiaca, uviedol Dunaj. Na základe technického stavu stíhačiek sa uskutoční ďalšia časť zmluvy - prechod na tzv. bezgenerálkový systém ich údržby a prevádzky, čím sa podľa veliteľa znížia prevádzkové náklady o štyridsať percent.
Podľa súčasného systému musí ísť totiž lietadlo po odlietaní 700 hodín respektíve po ôsmich rokov prevádzky bez ohľadu na počet nalietaných hodín do generálnej opravy. Po novom sa budú kontrolovať dôležité uzly, agregáty v priebehu prevádzky a na základe ich technického stavu budú vymenené a lietadlo bude prevádzkované ďalej bez vykonania generálnej opravy.
Ruskí experti už vykonali technickú expertízu stavu stíhačiek a v súčasnosti sa čaká na oficiálny dokument o ich stave. Do realizácie technických opatrení, ktoré navrhne ruská strana, by sa mala zapojiť aj slovenská firma Letecké opravovne Trenčín.
Vo výzbroji slovenského letectva bolo pôvodne 24 kusov lietadiel MiG-29. V súčasnosti ich je už iba 21, keďže jedno zhorelo v júni minulý rok na Sliači a dve sa zrútili v novembri v blízkosti Spišskej Novej Vsi. Letecký výcvik na týchto strojoch je až do konečného vyšetrenia príčin havárie pozastavený. *mab som NNNN