Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky

Sneh robil starosti motoristom a železniciam

BRATISLAVA – Husté sneženie narobilo Slovensku značné starosti najmä v doprave. Hlavné ťahy boli ako tak prejazdné, dopoludnia ešte aj horské priechody, popoludní už len niektoré aj to s reťazami. Najhoršie na tom boli východoslovenské okresy Micha


Niektoré vlaky včera meškali aj niekoľko hodín. Stáli pred stanicami a museli čakať, kým robotníci vyčistia výhybky. Výhybky na železničných staniciach sú riadené automaticky z jednej miestnosti. Na väčších staniciach býva aj niekoľko sto výhybiek. Keď padá veľa snehu, alebo fúka vietor, zostáva sneh medzi pohyblivými jazykmi výhybiek. Hrubé vrstvy snehu, prípadne ľadu, výhybky znefunkčnia – robotníci ich musia ručne rozmrazovať a čistiť. Kým nie je možné výhybky prestavovať, dispečeri nemôžu pustiť vlaky do stanice. „Pred troma dňami v Košiciach nasadili štyridsať ľudí a kým to od osemnástej popoludní do polnoci nevyčistili, vlaky mohli jazdiť len po priamych koľajach, čiže po prvej koľaji, druhej koľaji a dosť,“ povedal hovorca železníc Miloš Čikovský. Výhybky na električkových tratiach v mestách fungujú takisto ako vlakové. Navyše na mnohých miestach sú električkové koľajnice pod úrovňou cesty, a tak na výhybky občas nahrnú sneh aj autá. FOTO – TASR

BRATISLAVA – Husté sneženie narobilo Slovensku značné starosti najmä v doprave. Hlavné ťahy boli ako tak prejazdné, dopoludnia ešte aj horské priechody, popoludní už len niektoré aj to s reťazami. Najhoršie na tom boli východoslovenské okresy Michalovce a Trebišov. Sneh sa poriadne sypal aj v Bratislave a Košiciach.

Väčšina vedľajších ciest v dedinách je doteraz úplne pod snehom, starostovia vo štvrtok a včera zháňali na družstvách traktoristov, ktorí by ho odhrnuli. V dedinách, kde družstvá nie sú, majú zväčša obecné úrady pluhy, na zimu ich dávajú súkromným majiteľom traktorov, ktorí môžu cesty odpluhovať zväčša až večer.

Diaľnica zo Záhoria do Bratislavy, odkiaľ dochádzajú tisícky ľudí do práce do hlavného mesta, bola včera už ráno o šiestej zasypaná a kolóna áut išla sotva šesťdesiatkou.

Pred pol siedmou do rádia telefonoval nahnevaný vodič, ktorý cestoval z Martina do Nitry. Hovoril, aby sa cestári zobudili, lebo od Martina bola cesta bez jedinej vločky, perfektne odhrnutá, no v Nitrianskom okrese bola úplne pod snehom. V tej chvíli sa na diaľnici medzi Zohorom a Bratislavou zrazili v ľavom pruhu na šmykľavom snehu dve autá. Doprava sa ešte viac spomalila.

Vlaky meškali od rána. V Košiciach aj v Bratislave boli stanice plné ľudí. Nákladné vlaky v istom čase nejazdili vôbec. Na bratislavskej Hlavnej stanici ľudia zúfalo postávali, tabule s odchodmi vlakov ohlasovali meškanie od 35 minút po 220. Niektoré osobné vlaky radšej vypravili zo stanice v bratislavskej časti Nové Mesto.

Úrady a podniky v Bratislave, ktoré nemajú nepretržitú prevádzku, púšťali ľudí z práce skôr. Cezpoľných pustili už o tretej aj z Najvyššieho súdu, aby sa mohli do večera dostať k rodinám. Ľudia od rána všade meškali, viazla doprava a zásobovanie. Problémy nerobilo len sneženie a mráz, ktorý cez deň klesal veľmi pomaly, ale aj silný vietor.

S pripadajúcim snehom sa zmenšovala plocha parkovísk. Na západe, juhu a juhovýchode Slovenska sa na hlavných ťahoch tvorili jazyky. Vedúci dispečer bratislavskej Slovenskej autobusovej dopravy Ladislav Ladžo dopoludnia upozorňoval, že podvečer sa môže doprava úplne zastaviť, ak sa situácia nezlepší. „Cestári vraj majú všetko pod kontrolou, ale situácia na cestách dokazuje úplný opak,“ povedal pre TASR. „Naše spoje zatiaľ meškajú asi pol hodiny.“

Radosť zo sneženia majú lyžiari. Zo západného Slovenska chodili najmä na Pezinskú Babu. Ak sa vo štvrtok večer dostali autami až na kopec, čakali ich preplnené parkoviská. Ešte aj o pol ôsmej, poldruha hodiny pred skončením večerného lyžovania, prichádzali autá s bratislavskými, malackými a senickými značkami.

(rf)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  3. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 26 253
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 15 583
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 13 289
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 13 059
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 243
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 8 543
  7. Nové číslo Historickej revue 8 394
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 8 259
  9. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní? 7 637
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 557
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu