
Zahalená socha americkej výtvarníčky Betty Goldovej v Grassalkovichovej záhrade.
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Exteriérovým sochám sa v Bratislave nežije ľahko, lákaniu poškodiť ich nedokáže z času načas odolať srdce a hlavne ruka oduševneného vandala. Aj preto sa medzinárodná výstava Socha a objekt, ktorá má za sebou už sedem ročníkov, zriekla pôvodného zámeru priviesť výtvarné umenie do bezprostredného kontaktu s divákom, a teda aj podtitulu Socha bratislavských nádvorí, ulíc a námestí, a presťahovala sa do parkov, galérií a záhrad.
Čerstvý príklad z Grassalkovichovej záhrady za Prezidentským palácom však varuje, že ani tu to sochy nemajú jednoduché. Konkrétne tá, ktorú v júni počas tohto ročníka podujatia Socha a objekt vytvorila renomovaná americká výtvarníčka Betty Goldová. Štvormetrové dielo zo zváranej ocele, na ktoré prispela grantom americká ambasáda, venovala losangeleská umelkyňa Bratislave a impozantná socha pol roka pútala pozornosť návštevníkov záhrady. Pred Vianocami sa však jedného dňa ocitla cudne zahalená, zrejme z obavy pred podchladením či nebodaj chrípkou.
Keď známy umelec bulharského pôvodu Christo so svojou francúzskou manželkou Jeanne-Claude v roku 1995 po štvrťstoročnej príprave obalil budovu berlínskeho Ríšskeho snemu, získal tým vstupenku do svetovej výtvarníckej extraligy a kredit na ďalšie originálne projekty, akými bolo napríklad zabalenie 163 stromov vo Švajčiarsku. Podobný osud teraz čaká newyorský Central Park, čo všetko predstavuje nielen rešpektované umelecké počiny, ale aj nemalé peniaze, a, samozrejme, patričnú slávu.
„Slovenský Christo“ zrejme podobné ambície nemá, už aj preto, že zahalenie sochy sa obišlo bez vernisáže. Pre objektivitu treba pripustiť aj možnosť nefalšovanej baličovej skromnosti, skôr však išlo (vari) o nepríjemný pocit, že to nebolo celkom kóšer. S darom sa patrí zaobchádzať móresne, o to viac s takým, ktorý má aj vysokú umeleckú i finančnú cenu.
Christo vytvára obaľovaním umelecké dielo, napodobenina jeho techniky spravila v záhrade Prezidentského paláca z umenia strašidelné monštrum. Možno snehuliak by tak neprekážal, a určite by sa viac hodil k cirkusantskej večernej výzdobe tejto skvostnej budovy.
ALEXANDER BALOGH