Warner Bros
Klávesový mág George Duke ako má byť a aký bol v podstate vždy: keď hrá funk alebo latinu, tak neobsedíte na stoličke, keď znie zamatový slaďák, vlhnú aj membrány reproduktorov. Na rozdiel od predposledného inštrumentálneho albumu After Hours sa tu opäť spieva takmer v každej pesničke. Stará páka Duke nenápadne na svojom (ak dobre rátam) dvadsiatom deviatom albume nenápadne zvukovo inovuje a počuť tu všeličo acidového, elektronického, worldmusikovského i junglového. Je to pop/soul, pri ktorom neohlúpnete. Takáto platňa by robila dobré meno aj Quincymu Jonesovi.
Cyrus Chestnut & Friends: A Charlie Brown Christmas
Atlantic / Warner Music
Sviatky už sú šťastlivo za nami, ale tento album sa dá určite prevetrať aj začiatkom februára, prípadne cez leto. Cyrus Chestnut (1963) je vychytený džezový klavirista, šmrncnutý soulom. Tento album (ôsmy sólový) je sčasti skvelý akustický pop džez hraný tými najlepšími možnými hudobníkmi a sčasti riadny gýč – napokon, to už naznačuje obal. Obsahuje pekné, šliapajúce groovy témy, ale aj veci, ktoré sa v slušnej spoločnosti prechádzajú taktným mlčaním, napríklad úprava Beethovenovho evergreenu ľudových škôl umenia Pre Elišku. V konečnom dôsledku to však napočudovanie pôsobí celkom milo, určite aj zásluhou zúčastneného súhvezdia. Steve Gadd – bicie, Christian McBride – basa (dokonca aj basgitara!), Michael Brecker, Kenny Garrett – saxofóny, Wallace Roney – trúbka, Steve Turre – trombón, Manhattan Transfer – vokály a mnohí ďalší.
John Pizzarelli: Let There Be Love
Telarc Jazz
Staromilec, štýlový spevák a brilantný gitarista Pizzarelli (1960) hrá džez, za ktorý ho nikto nemôže obviňovať z intelektuálnej autoerotiky. Jeho doménou je swing, teda zábavná a vskutku pohodová hudba. Toto retro hrá absolútne štýlovo a presvedčivo. Hlavnou dominantou je jeho chlapčenský hlas, farbou aj ležérnym frázovaním podobný prejavu Cheta Bakera. Pizzarelli hrá v triu ako Nat King Cole, iba s klavírom a kontrabasom, na tomto albume počujeme aj minimalistické bicie – bubeník hrá metličkami po telefónnom zozname. V bare, kde by hrala takáto šarmantná kapela, by som posedel nejednu hodinu. Je to konzerva, ale chutná.
James Brown: Ballads
Universal Music Company
James Brown, starý otec funky, je známy svojimi „dupárňami“, ktoré sú večnou inšpiráciou všetkých hudobníkov, ktorí nie sú práve zaštepení proti čiernej hudbe. Toto CD sa sústreďuje na inú stránku jeho tvorby: „Slaďáky“, pomalšie skladby. Samozrejme, emócie tryskajú aj tu plným prúdom, akurát v pomalších tempách a s výdatnou pomocou sláčikov. Aj sex machine vie niekedy ubrať na tempe, ale to neznamená, že by stratil temperament a potenciu.
Groove Control Vol. 1: Best Of New Slovak Sound Generation
Universal Music Company
Donedávna som si myslel, že slovenské elektronické kapely sa dajú zrátať na prstoch jednej ruky, a na tento zborník si musím už pomôcť aj nohami. Nájdeme tu rovných dvanásť skladieb. Najstarší predstaviteľ novej slovenskej zvukovej generácie je štyridsaťdeväťročný Laco Lučenič, ktorý je s formáciami B3, This Is Kevin a Happy Melon jediný hudobník tejto spoločnosti známejší širšej verejnosti; mimochodom, Martin Zimanyi z Happy Melonu je aj iniciátorom a editorom tohto albumu, čím zrejme definitívne získal titul elektroevanjelizátora. Z albumu sa výrazne vylúpla pesnička Peppermint (on Sunday) skupiny Frogski Pop, ktorá momentálne významne boduje aj v rozhlasových rebríčkoch.
MARIAN JASLOVSKÝ
Autor je redaktor magazínu www.inzine.sk)