Mládež dáva prednosť partii a ulici

Na Slovensku žije vyše jeden a pol milióna mladých ľudí vo veku do 26 rokov. Je to takmer štyridsať percent slovenskej populácie. Odborníci tvrdia, že v ich rukách je naša budúcnosť, že sú pre nás prioritou. Takmer dve tretiny mladých ľudí však trávia ..

Na Slovensku žije vyše jeden a pol milióna mladých ľudí vo veku do 26 rokov. Je to takmer štyridsať percent slovenskej populácie. Odborníci tvrdia, že v ich rukách je naša budúcnosť, že sú pre nás prioritou. Takmer dve tretiny mladých ľudí však trávia svoj voľný čas v partii alebo sledovaním televízie. Nezaujíma ich práca v charite, spolkoch na ochranu ľudských práv, ochrana prírody či pomoc rodnej obci. Hlboko pod medzinárodným priemerom je aj angažovanosť tínejdžerov v detských a mládežníckych organizáciách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mládež a jej záujmy

Koncom roka 1999 a začiatkom roku 2000 sa na požiadavku Rady mládeže Slovenska, ktorá združuje 42 detských a mládežníckych organizácií, uskutočnil prieskum o predstavách mladých ľudí o trávení voľného času.

Ten ukázal, že takmer osemdesiatpäť percent mladých ľudí vo veku 15 až 26 rokov síce má nejaké hobby, nemá však záujem realizovať ho formálnou cestou. Svojim koníčkom sa radšej venujú v spoločnosti priateľov alebo kolegov (70 percent respondentov).

Takmer polovica mladých ľudí sa najčastejšie stretáva v baroch a krčmách alebo na ulici.

Aktivity, ktoré sa momentálne v partii vymyslia, sa uprednostňujú pred organizovaním voľného času niekým iným. Nemajú záujem o prácu v politických stranách (politici vraj ich problémy neberú vážne) ani v mládežníckych organizáciách - buď uprednostňujú neformálnosť, alebo na ich aktivity nemajú čas.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi najčastejšie záľuby tínejdžerov patrí šport, počúvanie hudby, sledovanie televízie, čítanie, práce v domácnosti (ženy) alebo práce „kutilské“ (muži), ale aj ničnerobenie. Ponuka v oblasti športových aktivít je podľa nich dostatočná, slabá však v oblasti technických a umeleckých činností.

Vzormi mladých stále ostávajú rodičia a priatelia, „pretláča“ sa však i úspešný podnikateľ.

Najnižšia angažovanosť v organizáciách

„Žiaci a študenti síce všeobecne veria, že práca s inými mladými ľuďmi v škole alebo mieste bydliska môže pomôcť riešiť problémy, ale ich účasť v školských alebo regionálnych organizáciách je veľmi nízka,“ uviedla pre SME Mária Čápová, národná koordinátorka testovania občianskych vedomostí a zručností žiakov ôsmych tried základných škôl. „Napríklad kým v Dánsku alebo Nemecku pracuje v žiackych parlamentoch až takmer tridsať percent detí, u nás len tri - a to je najmenej z 28 krajín, ktoré sme testovali. Slovenských žiakov viac priťahujú aktivity neformálnych skupín, s voľnejšou hierarchiou a väčšou slobodou v individuálnom rozhodovaní.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Borisa Šafára z Rady mládeže Slovenska je to aj preto, že „ľudia o potrebe, význame a činnosti mládežníckych organizácií v spoločnosti veľa nevedia“.

Obdobie pred rokom ‘89 bolo totiž charakteristické vysokou organizovanosťou mladých ľudí. Išlo však skôr o povinnosť ako o dobrovoľné rozhodnutie. Možno práve preto je to dnes presne naopak - mládež odmieta organizovanosť prakticky v čomkoľvek.

Prečo je lepšie tráviť voľný čas organizovane?

Mládežníckym organizáciám spoločnosť prikladá veľký význam. Považuje ich za jeden z faktorov, ktoré môžu výrazne prispievať k osobnosti mladých ľudí a ovplyvňovať ich životný štýl.

„Myslím si, že každá organizovaná činnosť, zvlášť ak si ju mladí organizujú sami, je cestou, ako pomôcť mladej generácii robiť niečo zmysluplné, čo im neskôr pomôže nájsť vlastný smer,“ povedal pre SME Štefan Šlachta, podpredseda výboru Národnej rady SR pre vzdelanie, vedu, mládež a šport.

SkryťVypnúť reklamu

To potvrdzujú aj slová Zuzany Boledovičovej, ktorá pracuje v organizácii DOMKA – Združenie saleziánskej mládeže: „Cítila som potrebu pracovať s deťmi, venovať sa im, ukázať im v tomto zložitom svete nejaký smer. Pri práci som navyše našla ľudí spoločného gusta, rovnakých názorov. To všetko má pre mňa veľký zmysel.“

SOŇA REBROVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 608
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 352
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 176
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 373
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 828
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 895
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 348
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu