
Člen správnej rady francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroen Frederic Saint-Geours včera oznámil, že spoločnosť v roku 2002 zvýšila predaj automobilov o 4,3 percenta. Má tak dôvod na spokojnosť – firma úspešne vzdorovala celosvetovému poklesu predaja. FOTO – ČTK/AP
al aj japonský automobilový priemysel.
Naopak, o úspechu aspoň v niektorých častiach sveta hovoria výrobcovia luxusných modelov. Audi, ktoré patrí pod koncern Volkswagen, vlani dosiahlo rekordný predaj 741-tisíc áut, čo je o dve percentá viac ako vlani. Po započítaní výsledkov športových značiek Lamborghini a talianskeho dovozcu Autogerma predaj stúpol o 0,4 percenta na 995-tisíc áut. Podiel Audi na európskom trhu sa vďaka tomu zvýšil z 3,6 na 3,8 percenta.
Jeho konkurentom sa darilo najmä na americkom trhu. Mercedes-Benz predal v Spojených štátoch viac ako 213-tisíc automobilov a vlaňajší predaj tak predbehol o 3,2 percenta. Ročný odbyt BMW stúpol v USA dokonca o 20 percent na takmer 257-tisíc áut. Menej o tri percentá sa v Amerike predalo Chryslerov, General Motors, ktorému patrí prvé miesto na americkom trhu, dodal 4,86 milióna áut, čo bolo o percento menej ako vlani. Menej ako vlani sa darilo aj Fordu, ktorému sa podarilo predať 3,6 milióna áut. Jaguar, ktorý je súčasťou koncernu Ford, však na konci roka mohol bilancovať 37-percentný rast na 61-tisíc áut. Viac ako pätinový pokles zaznamenala v Spojených štátoch značka Porsche.
Spokojnosť s vlaňajšími výsledkami vyjadril aj šéf Volkswagenu Bernd Pischetsrieder, hoci predaj automobilky na celkom svete klesol o dve percentá na 4,8 milióna kusov.
„Svoje ciele sme však dosiahli,“ povedal Pischetsrieder s tým, že v roku 2003 očakáva návrat objemu predaja na päť miliónov áut. Upozornil, že automobilový trh bude ovplyvňovať viac faktorov ako cena ropy či vojna v Iraku. Rast však predpokladá na ázijskom trhu, zatiaľ čo v Európe a Amerike očakáva stagnáciu.
Väčší dôvod na spokojnosť mali šéfovia francúzskeho koncernu PSA Peugeot Citroen, ktorý uvažuje aj o výstavbe závodu na Slovensku. Vlani firma úspešne vzdorovala celosvetovému poklesu áut nárastom predaja o 4,3 percenta. Druhý najväčší európsky výrobca áut tiež očakáva, že podmienky v Európe zatiaľ nevytvoria priestor na rast odbytu.
Súhrnná štatistika japonského automobilového priemyslu zhodnotila pokles predaja v uplynulom roku o dve percentá na 5,8 milióna áut. Najlepšie sa darilo Honde, ktorej predaj vzrástol o 0,7 percenta. Darilo sa aj Nissanu a Mitsubishi. Zlý rok mali Toyota aj Mazda.
(reuters, tasr)