Štvrtok, 21. február, 2019 | Meniny má Eleonóra
EURÓPANIA SI ŽELAJÚ V TOMTO ROKU VIAC NAKUPOVAŤ AKO ŠETRIŤ. ZVÝŠIŤ SVOJE VÝDAVKY MÁ V ÚMYSLE 35 PERCENT ĽUDÍ V EURÓPE. INVESTOVAŤ PLÁNUJÚ DO CESTOVANIA, DOMÁCNOSTI I TECHNIKY. VYPLÝVA TO Z PRIESKUMU B

PRIESKUM: Nálada spotrebiteľov v SR sa zlepšuje, ukázal barometer

vyšlo aj v EKO


BRATISLAVA 21. apríla (SITA) - Európania si želajú v tomto roku viac nakupovať ako šetriť. Spotrebiteľská nálada rastie a výnimkou nie je ani Slovensko. Zvýšiť svoje výdavky má v úmysle 35 percent ľudí v Európe. Investovať plánujú do cestovania, domácnosti i techniky. Vyplýva to z prieskumu Barometer Cetelem, ktorý sa realizoval na vzorke takmer deväťtisíc respondentov v 12 krajinách Európskej únie na konci minulého roka.

Rastie hrubý domáci produkt (HDP) krajín, nezamestnanosť sa znižuje a na kúpnu silu pozitívne vplýva aj pokles cien ropy, vysvetľuje Flavien Neuvy, zodpovedný za štúdiu. "Spotrebitelia v EÚ a ešte viac na Slovensku majú chuť veriť, že situácia sa zlepšuje," povedal Neuvy. Podľa prieskumu sa situácia v našej krajine zlepšuje, respondenti ju na stupnici od jedna do desať pre tento rok oznámkovali číslom 3,9, čo je medziročne viac o 0,3 bodu. Mierne narástla aj osobná nálada spotrebiteľov, ktorej dali známku 4,6 oproti vlaňajším 4,5.

V tomto roku plánuje až 72 % respondentov zo Slovenska zvýšiť svoje výdavky, k väčšiemu šetreniu sa prikláňa 28 %. Zvýšenie výdavkov pred sporením uprednostnilo celkovo deväť krajín, čo je o tri viac ako minulý rok. "Keď sa pozrieme na Slovensko podrobnejšie, známka nálady narastá, hoci ešte nedosiahla úroveň z roku 2008. Spotrebné zámery sú nižšie ako v roku 2011, ale stále je to vysoké číslo," skonštatoval Neuvy. Slováci plánujú investovať do voľného času a cestovania, elektrospotrebičov či rekonštrukcie domácností. Ich preferencie sú tak rovnaké ako v ostatných krajinách EÚ, zúčastnených na prieskume.

Štúdia sa pozrela aj na to, či sa zmenil spôsob nakupovania spotrebiteľov za ostatných päť rokov, ktoré boli poznačené hospodárskou krízou. Šesť z desiatich opýtaných ľudí na Slovensku to tak pociťuje. Presne 80 percent si zároveň myslí, že ich kúpna sila je pod tlakom. "Kríza mala zlé dopady na kúpnu silu. Keď niekto príde o prácu, už nemá takú kúpnu silu a je nútený zmeniť spôsob nakupovania," povedal Neuvy. Väčšina respondentov zo Slovenska pociťuje, že finančná situácia ich domácností sa oproti situácii spred piatich rokov zhoršila, 47 percent nakupuje menej ako pred tým. Rovnaký trend je i v ďalších krajinách.

Neuvy vysvetľuje, že faktormi, ktoré k tomu prispeli, sú kríza, osobná finančná situácia domácností i pesimizmus. "Kríza spôsobila, že spotrebitelia si dávajú väčší pozor na výdavky. Päťdesiatosem percent Slovákov odkladá väčšie nákupy, ktoré sú finančne drahé, 84 % porovnáva ceny viac ako pred piatimi rokmi," uviedol Neuvy. Zároveň konštatoval, že s krízou sa objavili aj nové spôsoby ako napríklad nákup použitého tovaru, ktorý je fenoménom v celej Európe.


Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 17 723
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 186
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 058
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 082
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 346
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 863
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 105
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 089
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 3 925
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 438

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Prieskumy volebných preferencií

Neprehliadnite tiež

Rok po vražde: Toto je obraz, akou sme krajinou

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Pred rokom zavraždili Jána a Martinu

Špeciálne vydanie podcastu k roku po vražde.

Podcast Dobré Ráno - denný spravodajský podcast denníka SME.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

V starých koľajach toho zostáva a beží priveľa

Obísť Smer sa stále zdá nemožné.

Peter Schutz

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

Zlatica Kušnírová

Slováci vyjdú aj rok po vražde do ulíc. Kde sa uskutočnia protesty?

Zhromaždenia budú na Slovensku aj v zahraničí.