Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky
EURÓPANIA SI ŽELAJÚ V TOMTO ROKU VIAC NAKUPOVAŤ AKO ŠETRIŤ. ZVÝŠIŤ SVOJE VÝDAVKY MÁ V ÚMYSLE 35 PERCENT ĽUDÍ V EURÓPE. INVESTOVAŤ PLÁNUJÚ DO CESTOVANIA, DOMÁCNOSTI I TECHNIKY. VYPLÝVA TO Z PRIESKUMU B

PRIESKUM: Nálada spotrebiteľov v SR sa zlepšuje, ukázal barometer

vyšlo aj v EKO


BRATISLAVA 21. apríla (SITA) - Európania si želajú v tomto roku viac nakupovať ako šetriť. Spotrebiteľská nálada rastie a výnimkou nie je ani Slovensko. Zvýšiť svoje výdavky má v úmysle 35 percent ľudí v Európe. Investovať plánujú do cestovania, domácnosti i techniky. Vyplýva to z prieskumu Barometer Cetelem, ktorý sa realizoval na vzorke takmer deväťtisíc respondentov v 12 krajinách Európskej únie na konci minulého roka.

Rastie hrubý domáci produkt (HDP) krajín, nezamestnanosť sa znižuje a na kúpnu silu pozitívne vplýva aj pokles cien ropy, vysvetľuje Flavien Neuvy, zodpovedný za štúdiu. "Spotrebitelia v EÚ a ešte viac na Slovensku majú chuť veriť, že situácia sa zlepšuje," povedal Neuvy. Podľa prieskumu sa situácia v našej krajine zlepšuje, respondenti ju na stupnici od jedna do desať pre tento rok oznámkovali číslom 3,9, čo je medziročne viac o 0,3 bodu. Mierne narástla aj osobná nálada spotrebiteľov, ktorej dali známku 4,6 oproti vlaňajším 4,5.

Skryť Vypnúť reklamu

V tomto roku plánuje až 72 % respondentov zo Slovenska zvýšiť svoje výdavky, k väčšiemu šetreniu sa prikláňa 28 %. Zvýšenie výdavkov pred sporením uprednostnilo celkovo deväť krajín, čo je o tri viac ako minulý rok. "Keď sa pozrieme na Slovensko podrobnejšie, známka nálady narastá, hoci ešte nedosiahla úroveň z roku 2008. Spotrebné zámery sú nižšie ako v roku 2011, ale stále je to vysoké číslo," skonštatoval Neuvy. Slováci plánujú investovať do voľného času a cestovania, elektrospotrebičov či rekonštrukcie domácností. Ich preferencie sú tak rovnaké ako v ostatných krajinách EÚ, zúčastnených na prieskume.

Štúdia sa pozrela aj na to, či sa zmenil spôsob nakupovania spotrebiteľov za ostatných päť rokov, ktoré boli poznačené hospodárskou krízou. Šesť z desiatich opýtaných ľudí na Slovensku to tak pociťuje. Presne 80 percent si zároveň myslí, že ich kúpna sila je pod tlakom. "Kríza mala zlé dopady na kúpnu silu. Keď niekto príde o prácu, už nemá takú kúpnu silu a je nútený zmeniť spôsob nakupovania," povedal Neuvy. Väčšina respondentov zo Slovenska pociťuje, že finančná situácia ich domácností sa oproti situácii spred piatich rokov zhoršila, 47 percent nakupuje menej ako pred tým. Rovnaký trend je i v ďalších krajinách.

Skryť Vypnúť reklamu

Neuvy vysvetľuje, že faktormi, ktoré k tomu prispeli, sú kríza, osobná finančná situácia domácností i pesimizmus. "Kríza spôsobila, že spotrebitelia si dávajú väčší pozor na výdavky. Päťdesiatosem percent Slovákov odkladá väčšie nákupy, ktoré sú finančne drahé, 84 % porovnáva ceny viac ako pred piatimi rokmi," uviedol Neuvy. Zároveň konštatoval, že s krízou sa objavili aj nové spôsoby ako napríklad nákup použitého tovaru, ktorý je fenoménom v celej Európe.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  2. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  3. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Študuj perspektívne programy!
  6. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 111
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 12 511
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 356
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 335
  5. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 7 000
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 883
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 280
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 878
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 892
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 4 378
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu