
Deťom s poruchami učenia by mohli pomôcť málopočetné triedy alebo záujmové krúžky. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV
Ja som jedna z nich. Ani cez vyučovanie nemáte také známky ako vy chcete ale lietajú tam 3, 4, 5. Cítite sa ako troska ktorú keď dakdo zahodý a nikdo si ju nevšíma. A keď na vás dakdo kričí tak je vám až do revu.“
Toto sú pocity desaťročnej žiačky trpiacej dyslexiou, ktoré zverejnila jej matka v Učiteľských novinách.
Deti s poruchami učenia sa nad učením natrápia oveľa viac ako ich rovesníci. Nebývajú však odmeňovaní jednotkami - nech sa totiž snažia, ako vládzu, v škole udržia len ťažko.
Problémových detí pribúda
Štatistiky hovoria, že problémy v učení a neúspechy v škole sa dotýkajú siedmich až dvadsiatich percent, čiže takmer pätiny školopovinných detí. Navyše k týmto poruchám sa často pridávajú ďalšie a kumulujú sa. „Poruchy učenia postupne prerastajú do emočných a osobnostných problémov, pretože predstavujú pre dieťa len ťažko prekonateľnú prekážku uspokojenia potreby byť úspešným, prijímaným a akceptovaným,“ zhodujú sa poradenskí psychológovia.
Istú pomoc pre deti s poruchami učenia vidia v málopočetných triedach, kde je väčšia šanca na individuálny prístup, či v záujmových krúžkoch, pretože „poskytujú deťom neúspešným v škole náhradný priestor pre zážitok úspechu a plnia tak významnú preventívnu funkciu“.
Kto im pomôže?
Počet málopočetných tried aj krúžkov však klesá, kým detí s poruchami učenia pribúda. A nielen tých. Pribúda aj detí s poruchami správania, logopedickými chybami, ľahkou mozgovou dysfunkciou.
Školy o ne nemajú záujem, lebo práca s nimi je náročná. Niektoré problémové deti priamo odmietajú, od rodičov vyžadujú potvrdenie, že ich dieťa netrpí žiadnou poruchou. Vtedy sa už dá uvažovať o ich diskriminácii.
Odmietanie problémových detí SME potvrdila aj Viera Rosinová z ministerstva školstva. „Rodič si môže vybrať školu podľa svojich predstáv. Ak by však na ňu odmietli jeho dieťa prijať, pretože je, povedzme, problémové, riaditeľ školy v mieste ich bydliska ich nesmie odmietnuť. Takto sme to stanovili vo vyhláške.“
Nádej na zlepšenie je
Štátny tajomník František Tóth si myslí, že situácia sa bude zlepšovať. „Detí je stále menej a školy začnú o žiakov bojovať. Niektorá ponúkne kvalitnú výučbu jazykov, iná zase môže ponúknuť služby špeciálneho pedagóga či psychológa.“
SOŇA REBROVÁ