IVO: V roku 2002 dominovali v školstve reformy a decentralizácia
BRATISLAVA 6. januára (SITA) - Počet detí v jednom ročníku základnej školy dosahoval vlani len 72 percent z počtu žiakov v roku 1990 a odhad na rok 2010 je iba 62 percent oproti roku 1990. Jednou z najviac diskutovaných otázok počas celého školského roka
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
2001/2002 bola reforma verejnej správy a decentralizácia školstva. Napriek pochybnostiam v súvislosti s prechodom kompetencií v školstve začalo vyučovanie na všetkých školách k 1. septembru. V závere minulého roka však neboli podpísané mnohé delimitačné protokoly a vyskytovali sa problémy pri presune funkčných miest na mestá a obce. Vlani sa tiež nepodarilo doriešiť financovanie školstva. Konštatuje sa to v Súhrnnej správe o stave spoločnosti - Slovensko 2002 v kapitole Školstvo. V usporiadaní a organizácii vysokého školstva neprišlo v minulom školskom roku k výrazným zmenám. Jedinou výnimkou je rapídny nárast počtu externých študentov z 33 060 v roku 2000/2001 na 45 648 v roku 2001/2002, čo je o 38 percent viac. Počet fakúlt sa na žiadnej vysokej škole nezmenil. Výnimkou bola novozaložená Fakulta ekonomických a sociálnych vied Univerzity Komenského v Bratislave, na ktorej sa začalo študovať v septembri 2002. Katolícka univerzita v Ružomberku získala v uplynulom školskom roku postavenie verejnej vysokej školy a jedinou súkromnou vysokou školou v súčasnosti je Vysoká škola manažmentu v Trenčíne. Ďalší vývoj vo vysokom školstve výrazne ovplyvní nový vysokoškolský zákon, ktorý bol prijatý vo februári V materských a základných školách poklesol počet žiakov v súvislosti s demografickými trendmi. Na gymnáziách sa počet žiakov za dva roky zvýšil o 12,5 percenta, na stredných odborných školách o 2,5 a na stredných odborných učilištiach o 4,1 percenta. Vzrástol tiež počet žiačok stredných zdravotných škôl o 13 percent. Naopak, počet študentiek dievčenských odborných škôl klesol o 20 percent. Počet žiakov cirkevných a súkromných škôl je stále malý. Za výnimku možno považovať počet žiakov na cirkevných gymnáziách, ktoré navštevuje 13,3 percenta z celkového počtu študentov gymnázií, na súkromných gymnáziách (3,1%), na cirkevných zdravotných školách (14,1%) a na cirkevných základných školách (4,1%). Na ostatných typoch škôl sú počty žiakov cirkevných a súkromných škôl nižšie ako jedno percento.