
FOTO - TASR
Nezmenené ceny áut potvrdili importéri značiek Renault, Citroen a Seat. O radikálnej zmene cien však zatiaľ neuvažujú ani dovozcovia Peugeot, Opel a Fiat. Výnimkou je česká automobilka Škoda, ktorá má na Slovensku najväčší podiel na trhu. Cenník na rok 2003 ešte pripravený nemá a ani sa k nemu vyjadrovať nemieni.
Hovorca Renaultu Slovakia Branislav Cehlárik tvrdí, že ceny sa môžu znížiť len málo a priemerný Renault, ktorý dnes stojí 450 000 korún, by mohol zlacnieť o tri tisícky. Toto zníženie však ľudia v peňaženkách nepocítia - automobilky ho totiž chcú nahradiť vyššou kvalitou a zlepšenými službami.
„Nakoľko je slovenský automobilový trh závislý iba od dovozu, hlavný vplyv na cenu má zahraničný výrobca,“ dodáva Cehlárik. Zmeny podmienok uvádzania ceny na slovenský trh našimi importérmi tak nemajú na cenu veľký vplyv.
Slováci budú od nového roka pri kúpe auta zvažovať nielen jeho cenu, značku, predajnosť, výbavu, servis, ale aj výšku poistného. Tá sa odvíja od kubatúry auta, jeho hmotnosti, výkonu motora a iných znakov. Podľa Cehlárika bola výška povinného zmluvného ručenia a havarijného poistenia v roku 2002 oproti budúcoročnému navýšeniu mierna. Minimálna sadzba ročného poistného bola v uplynulom roku vo výške piatich percent z ceny automobilu.
„Všetci zákazníci však budú viac-menej platiť to isté, pretože do roku 2004 je cena poistného garantovaná štátom a na výške poistného sa najväčšie poisťovne ‘dohodli‘. Zmena nastane od budúceho roku, keď bude výšku poistenia udávať len konkurenčný boj na trhu,“ uzavrel Cehlárik.
IVETA MURŽICOVÁ