
Foto archív
BRATISLAVA – Pravidelným predvianočným rituálom firiem a podnikateľov je obdarúvanie detských domovov. Sponzori majú jedinečnú príležitosť, aby sa zviditeľnili, a detské domovy sú vďačné.
Napríklad detský domov Lienka vo Veľkých Kapušanoch dostal od Národnej banky Slovenska 90-tisíc korún. Pomoc sa však neobmedzuje len na peniaze. „Kto môže finančne, pomôže finančne, kto nie, pomôže inak,“ hovorí riaditeľka Mária Fetyková. Najčastejšie sladkosťami, ovocím, ošatením.
Podľa Fetykovej sponzori o publicitu väčšinou nestoja. „O to, aby to bolo zviditeľnené, sa staráme skôr my.“ Využívajú na to miestne noviny alebo im poďakujú na oficiálnych stretnutiach.
„Zatiaľ sa nám nestalo, že by si sponzor priamo vyžadoval publicitu,“ hovorí vedúca Detského charitného domu v Považskej Bystrici. Podľa nej je len na detskom domove, kde a ako sa darcom poďakuje. „Sponzori nás obdarúvajú nielen pred Vianocami, ale aj cez rok.“ To, že sú Vianoce, však poznať. „Ľudia sú trošku milší, nerobí im to také problémy,“ hovorí.
Hračky, knižky a potraviny dostali od sponzorov pred Vianocami deti z detského domova v Šamoríne. Ani v tomto prípade nestál nik o medializáciu, potvrdzuje riaditeľka domova Jarmila Školková.
Podľa nej je obdobie Vianoc z tejto stránky najprajnejšie, dary v inom období sú skôr výnimkou. „Po celý rok sme nedostali takmer nič, dokonca ani ku dňu detí,“ sťažuje sa. Tradičnými sponzormi sú podľa nej podnikatelia z blízkeho okolia.
Sponzoring je pre detské domovy neraz jedinou možnosťou, ako prežiť. Podľa Fetykovej zo sponzorského daru neraz vykrývajú základné veci, ako je prevádzka detského domova. „To by sa nemalo, ale keď nedochádza z rozpočtu, musíme, žiaľbohu, aj takto.“
(joč)