Železnice – stratové a zadlžené

BRATISLAVA – Andrejovi Egyedovi sa počas jeho šéfovania na železnici nepodarilo nijako významne zmeniť dlhodobo stratové fungovanie železničnej dopravy. Strata je výsledkom vysokého rozdielu medzi nákladmi železníc a ich výnosmi, ktoré limituje štá


Andrej Egyed sa už do konkurzu neprihlásil, odchádza do dôchodku.


BRATISLAVA – Andrejovi Egyedovi sa počas jeho šéfovania na železnici nepodarilo nijako významne zmeniť dlhodobo stratové fungovanie železničnej dopravy. Strata je výsledkom vysokého rozdielu medzi nákladmi železníc a ich výnosmi, ktoré limituje štátna regulácia cien za osobnú prepravu.

Cestujúci dnes v cene lístka zaplatia priemerne 28 percent skutočných nákladov a po ohlásenom zdražení v roku 2003 to bude 30 percent. Podľa predstavy železníc by mal rozdiel platiť štát peniazmi za takzvané výkony vo verejnom záujme. Ochota štátu a možnosti jeho rozpočtu boli vždy nižšie než suma, ktorú železnice potrebovali. V polovici tohto roku železnice vyčíslili, že štát im za verejnoprospešné výkony dlhuje takmer 16 miliárd korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Železnice preto každý rok vytvárali nekrytú stratu a zadlžovali sa voči štátnym aj súkromným dodávateľom. V roku 1999 skončili hospodárenie s päťmiliardovým mínusom, vlani predstavovala strata 3,9 miliardy a v prvej polovici tohto roku 2,2 miliardy.

Nedostatok peňazí na dotácie vyrovnával štát štedrým poskytovaním štátnych záruk. Jedna z dvoch železničných spoločností – Železnice Slovenskej republiky – dlhovala k polroku 39 miliárd korún, z toho za 37 miliárd ručí štát. Spoločné dlhy oboch firiem sa v auguste vyšplhali na 49 miliárd.

Obraz hospodárenia železníc zatiaľ príliš neovplyvnilo ani prepúšťanie, keď ich ročne opúšťalo asi dvetisíc ľudí. Spoločnosti zamestnávajú spolu stále viac ako 40-tisíc ľudí a náklady na zamestnancov zostávajú dominantnou časťou ich nákladov. (jj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu