
Andrej Egyed sa už do konkurzu neprihlásil, odchádza do dôchodku.
BRATISLAVA – Andrejovi Egyedovi sa počas jeho šéfovania na železnici nepodarilo nijako významne zmeniť dlhodobo stratové fungovanie železničnej dopravy. Strata je výsledkom vysokého rozdielu medzi nákladmi železníc a ich výnosmi, ktoré limituje štátna regulácia cien za osobnú prepravu.
Cestujúci dnes v cene lístka zaplatia priemerne 28 percent skutočných nákladov a po ohlásenom zdražení v roku 2003 to bude 30 percent. Podľa predstavy železníc by mal rozdiel platiť štát peniazmi za takzvané výkony vo verejnom záujme. Ochota štátu a možnosti jeho rozpočtu boli vždy nižšie než suma, ktorú železnice potrebovali. V polovici tohto roku železnice vyčíslili, že štát im za verejnoprospešné výkony dlhuje takmer 16 miliárd korún.
Železnice preto každý rok vytvárali nekrytú stratu a zadlžovali sa voči štátnym aj súkromným dodávateľom. V roku 1999 skončili hospodárenie s päťmiliardovým mínusom, vlani predstavovala strata 3,9 miliardy a v prvej polovici tohto roku 2,2 miliardy.
Nedostatok peňazí na dotácie vyrovnával štát štedrým poskytovaním štátnych záruk. Jedna z dvoch železničných spoločností – Železnice Slovenskej republiky – dlhovala k polroku 39 miliárd korún, z toho za 37 miliárd ručí štát. Spoločné dlhy oboch firiem sa v auguste vyšplhali na 49 miliárd.
Obraz hospodárenia železníc zatiaľ príliš neovplyvnilo ani prepúšťanie, keď ich ročne opúšťalo asi dvetisíc ľudí. Spoločnosti zamestnávajú spolu stále viac ako 40-tisíc ľudí a náklady na zamestnancov zostávajú dominantnou časťou ich nákladov. (jj)